5 باور غلط در خصوص مصرف ویتامین ها | رژیم غذایی

یکی از نیازای بدن، نیاز به ویتامینا هستش که بدن نمی تونه به اندازه کافی واسه فرایندهای حیاتی اونا رو بسازه. در این مقاله از دکتر سلام به باورهای اشتباه در مورد ویتامینا پراختیم. با ما همراه شید.

ویتامینا در غذاهایی که می خورید هستن و حتی می تونین اونا رو در بطری هم بخرین و هر وقت که لازم بود مصرفشون کنین! ویتامینا ترکیباتی هستن که بدن شما واسه فرایندهای حیاتی جورواجور به اونا نیاز داره. بدن شما نمی تونه این ترکیبات رو بسازه یا اینکه دست کم به اندازه کافی نمی تونه بسازه.

کمبود ویتامین موجب مشکل در سیستم بدن می شه و اگه شدت پیدا کنه می تونه موجب مرگ شه. باخبر شدن از اهمیت ویتامینا در زندگی آدم دلیل شده تا پیشنهادای زیادی در این مورد ارائه شه که در میان اونا باورهای غلط هم دیده میشه.

باور اشتباه اول: شما می تونین یه رژیم غذایی ضعیف رو با مصرف مولتی ویتامین جبران کنین

شاید فکر کنین مصرف مولتی ویتامین یه راه ساده و ارزون واسه تأمین ویتامینای لازم بدن است. اما واقعیت اینه که مصرف مولتی ویتامین بیشتر نمی تونه به اندازه دریافت این ویتامینا از راه تغذیه، به درد بخور باشه.

مکملای ویتامین از بقیه ترکیباتی که در طبیعت همراه با بقیه مغذیا هستن جداست. مثلاً وقتی شما یه مکمل ویتامین مصرف می کنین، فیتونوترینتا و فیبرهایی رو که همراه با غذاهای طبیعیه دریافت نمی کنین، بلکه به مجزاترین صورت ممکن اونو میل می کنین و این ترکیبات جدا از هم، همیشه هم در بدن کارکرد مناسبی ندارن.

باور اشتباه دوم: مصرف یه سری از ویتامینا، خطر بیماریا رو کم می کنه

بعضی وقتا نتایجی که محققان به اون می رسن، متفاوت از اون چیزیه که انتظار میره. مثلاً این باور هست که ویتامین E در پیشگیری از بیماریای قلبی نقش داره اما مصرف ویتامین E به شکل مکمل اون، به اندازه مصرف ویتامین E از راه تغذیه به درد بخور و مؤثر نیس. شاید یه دلیلش این باشه که ویتامین E، ۸ ایزومر داره که از نظر ساختاری با هم فرق می کنن. یه مکمل ویتامین E با دوز متوسط، فقط یک یا چند تا از این ایزومرها رو داره.

طبق تحقیقات انجام شده مصرف مکمل مولتی ویتامین حتی می تونه مضر باشه. حتی در تحقیقی مشخص شد زنائی که مکمل مولتی ویتامین یا مکمل مواد معدنی مصرف می کردن، خطر بالاتری در مرگ و میر داشتن! مخصوصاً در مورد مکملایی که شامل آهن بوده.

باور اشتباه سوم: مصرف ویتامینا به شما انرژی میده

شاید پیش اومده که شنیده باشین کسی بگه به مولتی ویتامین نیاز داره چون همیشه احساس خستگی می کنه. اگه شما کمبود یه جور ویتامین داشته باشین، مولتی ویتامین ضعف و خستگی شما رو برطرف نمیکنه. این درسته که بعضی از ویتامینا، مخصوصاً ویتامینای گروه B، به متابولیسم انرژی کمک می کنن و اگه در این مورد کمبود داشته باشین ممکنه احساس ضعف و بی حالی کنین، اما مصرف ویتامین E به این امید که انرژی بیشتری در بدنتون تولید شه و با قوای بیشتری به کاراتون برسین، فایده ای نداره مگه اینکه الان کمبود ویتامین E داشته باشین. کمبود بعضی از ریزمغذیا، به غیر از ویتامینای گروه B هم می تونه موجب احساس خستگی شه، مانند آهن و ویتامین D. به هر حال مهمه که بدون نظر دکتر و خودسرانه، خستگی تون رو با مولتی ویتامین درمان نکنین!

باور اشتباه چهارم: ویتامینی که می خرید، همون چیزی رو داره که روی برچسبش گفته شده

تستایی که در مورد یکی بودن محتوای مولتی ویتامینا با برچسب شون انجام شده نشون داده ناهمخوانیایی بین اینا هست که بیشتر این مغایرتا مربوط به کمتر بودن یه عنصر خاص نسبت به اندازه گفته شده روی برچسب محصوله. مواردی هم هستن که بعضی عناصر در خود دارو، بیشتر از اندازه گفته شده روی برچسب هستن، مثلاً فلزات سنگین مانند سرب، اون هم در ویتامینایی که افراد هر روز مصرف می کنن!

باور اشتباه پنجم: ویتامینا طبیعی هستن، پس ضرری ندارن

ویتامینا می تونن محلول در آب و یا محلول در چربی باشن. ویتامینای A،D، E و K، محلول در چربی هستن، یعنی بدن شما می تونه اونا رو ذخیره کنه. در واقع این وظیفه کبده که ویتامینای محلول در چربی رو ذخیره کنه. اما اگه شما مقادیر خیلی از یکی از این ویتامینا رو دریافت کنین، ممکنه کبدتون واسه تلنبار کردن این مقدار اضافی دچار مشکل شه. مثلاً اگه بیشتر از اندازه پیشنهاد شده، ویتامین A استفاده کنین کبدتون ممکنه سمی شه و با سمی شدن کبد شما دچار دردهای استخوانی، مشکل بینایی و آسیبای کبدی میشین. البته قرار نیس با مصرف یه عدد مولتی ویتامین در روز، کبدتون مسموم شه اما اگه اونو همراه با بقیه ویتامینای محلول در چربی که بدنتون جمع شدن می کنه استفاده کنین شایدً دچار مشکلاتی میشین.

.

منبع : hidoctor.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *