40 تا 60 ساله ها بخوانند | تغذیه سالم

«دوره میانسالی به سنین بین 40 تا 59 سالگی می گن. بیشتر کسائی که در این سنین قرار گرفتن، افراد فعال و شاغل جامعه هستن و هنوز می تونن تولیدمثل داشته باشن و بچه دار شن پس سوءتغذیه اونا می تونه به بچه هاشون هم آسیب بزنه. مهم تر اینکه افراد میانسال در آینده ای نه خیلی دور وارد دوره سالمندی می شن. بارها دیده ایم آدمایی که در طول زندگی خود شرایط تغذیه ای مناسبی نداشتن، در دوره سالمندی با بیماریا و مشکلات بیشتری مواجه شدن…»

اینا رو دکتر احمدرضا درستی مطلق، متخصص تغذیه و مدیرگروه آموزشی تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی تهران میگه که میانسالی رو فرصت مناسبی واسه اصلاح الگوی تغذیه ای اش می دونه تا بتونیم با آمادگی و سلامت بیشتری وارد دوره سالمندی شیم.

میانسالانی که به کلینیکای تغذیه مراجعه می کنن، معمولا از چه بیماریا و مشکلاتی شاکی هستن؟

– بدیش اینه در میان گروهی از میانسالان حتی در دهه 40 هم تماشاگر بروز پوکی استخون هستیم. هرچه سن این آدما به 60 سالگی نزدیک تر می شه، مشکل پوکی استخوانشان هم شدت میگیره. افراد زیادی هم به دلیل چاقی و واسه گرفتن رژیمای لاغری مراجعه می کنن. بعضی افراد هم از لاغری و ضعف بیشتر از اندازه شاکی هستن. علاوه بر این، افراد گرفتار به دیابت که مدتا از مریضی خود در رنج بودن و رژیم غذایی مناسبی دریافت نکرده ان یا مریضایی که در دوره میانسالی نشونه هایی از مریضی قلبی– عروقی، افزایش چربی خون، تصلب شرایی، کبد چرب و… در اونا خودنمایی پیدا کرده، واسه پیشگیری از شدت پیدا کردن مریضی هاشون در دوره میانسالی و سالمندی به کلینیکای تغذیه مراجعه می کنن.


دوره میانسالی دوره ایه که تقریبا همه خانوما یائسه می شن. چه پیشنهادایی در این باره دارین؟

– خانمایی که تغذیه نامناسبی داشتن، زودتر یائسه می شن و یائسگی زودرس بسیار آسیب زننده س. هم اینکه کاهش ترشح هورمونای زنونه عامل تشدیدکننده پوکی استخون و بیماریای زنونه. از طرف دیگه، پس از یائسگی، نیاز بدن به غذا کمتر می شه پس خانمی که یائسه شده باید کمتر بخوره و کالری کمتری دریافت کنه درغیر این صورت دچار چاقی و اضافه وزن خواهدشد. از این رو هرچقدر بشه یائسگی رو با بهبود تغذیه در جوونی به تاخیر انداخت و نگرانی در مورد تامین غذا رو کم کرد، سن یائسگی و سلامت خانوما در دوره میانسالی بیشتر خواهدشد. مطالعه ای که تازگیا در دانشکده تغذیه تهران در مورد سن یائسگی انجام شده، نشون داد خانمایی که در جوونی دچار ناامنی غذایی یا نگرانی از اینکه غذای کافی ندارن، بودن و بعضی وقتا حتی گرسنگی کشیده ان، زودتر از آدمایی که امنیت کامل غذایی داشتن، یائسه شدن. اینم بگیم حتی در شروع دوره یائسگی که خانوما از نشونه هایی مثل گرگرفتگی، بدخلقی و… رنج می برن، می تونن با تغذیه مناسب و مصرف به اندازه شکلای جور واجور میوه ها و سبزیای شامل آنتی اکسیدان و ترکیبایی که شامل شبه استروژنای طبیعی هستن مثل سویا و بقیه حبوبات تا حد خیلی از علائم و مشکلات یائسگی خود کم کنن.


آقایون هم دچار اینجور مشکلاتی می شن؟

– مردان معمولا از 60 سالگی به بعد در خطر بزرگی یا سرطان پروستات قرار می گیرن و کمتر در دوره میانسالی با اینجور مشکلاتی روبرو می شن. البته همین مشکلات هم با تغذیه دوران جوونی در ارتباطه. ضمن اینکه در همون زمان هم بهبود روشای تغذیه ای از پیشرفت مریضی و مشکلات اون پیشگیری خواهدکرد.

آدمایی که چاق هستن، می تونن خیلی راحت وزنشون رو در این دوران کم کنن؟

– این موضوع به نوع تغذیه اونا در دوران قبل از میانسالی بستگی داره. افراد زیادی هستن که بارها تصیم به کاهش وزن گرفتن و با رژیمای خطرناکی به خود سختی داده و بعد از یه مدت اونو رها کردن. حالا که سنشون بالا رفته، این نوع رژیم گرفتن کارشون رو سخت می کنه اما در بیشتر موارد با پیروی از رژیمایی که با نظر متخصص تغذیه تجویز شده، میشه هرچند با سرعت کمتر اما در آخر جواب گرفت و به وزن دلخواه رسید. چه بسا آدمایی که در کهنسالی هم تونسته ان، با همین روش وزن خود رو کم کنن.

به آدمایی که در حال وارد شدن به دوره میانسالی هستن، چه پیشنهاد ای دارین؟

– با ورود به این دوره چکاپای دوره ای رو جدی بگیرین. کار عاقلانه اینه که افراد هرچند وقت یه بار به دکتر و دندون دکتر مراجعه کنن و بررسیای لازم رو متناسب با سن و جنسشون بکننن. بهتره چکاپا با نظر متخصص و با در نظر گرفتن شرایط سنی، جنسی و نیاز فرد انجام شه. این جوری نیس که فردی به دکتر مراجعه کنه و بگه برام چکاپ کامل بنویس چون انجام چکاپ کامل نه فقط واسه همه افراد لازم نیس بلکه بعضی وقتا حتی بی دلیل نگران کننده هم می شه. حتی میانسالان که به ظاهر مشکلی ندارن، بهتره هرچند وقت یه بار به تخصص تغذیه مراجعه کنن و درباره نوع تغذیه شون، مشکلاتی که دارن و… مشاوره بگیرن و واسه بهتر شدن شرایطشان دست به کار شن. نباید اجازه داد مریضی بر آدم غلبه کنه و بعد واسه خلاص شدن از مشکلات ایجادشده به متخصص مراجعه کرد.

پوکی استخون در میانسالی

معمولا بعد از 40 سالگی استخوانا دیگه شکل پایانی خود رو پیدا کردن پس اگه پوکی داشته باشن، دیگه نمیشه اونا رو مثل قبل بازسازی کرد اما میشه با تغذیه مناسب جلوی پیشرفت اونو گرفت و به مقدار بسیار کمی به بهتر شدن اون کمک کرد و مشکلات اونو کم کرد. آدمایی زیادی هستن که به دلیل دچار شدن به پوکی استخون درد دارن اما وقتی تغذیه اونا بهبود پیدا میکنه، دردهایشان به طور کامل متوقف می شن اما بهتر اون هستش که قبل از رسیدن به دوره میانسالی از پوکی استخون پیشگیری کنین تا دچار مشکلات زیاد اون نشید.

لاغری بیشتر از اندازه در میانسالی

خیلی از کسائی که بیشتر از اندازه لاغر هستن، فکر می کنن به مریضی قلبی- عروقی، دیابت، جربی خون و… گرفتار نمی شن و هرچه دلشون بخواد می تونن بخورند در حالی که این دیدگاه اشتباهه و بعد از یه مدت به یهو با یه مریضی بدخیم و خطرناک روبروی می شن. اگه فردی تغذیه مناسبی نداشته باشه، شک نداشته باشین در برابر خطره هرچند لاغر باشه. لاغری خیلی زیاد به توانمندی ذهنی، یادگیری، طول عمر و حسن خلق افراد آسیب می زنه. حتی زودرنجی افراد می تونه با تغذیه اونا در رابطه باشه. پس با تغذیه مناسب باید لاغری بیشتر از اندازه رو هم برطرف کرد.

منبع : هفته نامه سلامت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *