4 گیاه ضد کم خونی | سبزیجات

کمخونیی در بیشتر آقایون و خانوما هست و اینکه کمخونیی مریضی نیس بلکه نشونه بیماریه.

معمولاً کمبود آهن بیشتر به دلیل نبود دریافت اون از راه مصرف مواد غذایی مناسب ناشی می شه. بیشتر خانوما در برابر کمبود آهن قرار می گیرن به خاطر اینکه هرماه به دلیل عادت ماهانه آهن از دست میدن که باید به فکر جبران اون باشن. نوجوانان، خانمایی که خونریزی زیاد دارن، خانمای باردار، زنان شیرده یا خانمای در آستانه یائسگی بیشتر در برابر کمبود آهن قرار می گیرن. آهن نقش اساسی در ساخت هموگلوبینای خون داره و وقتی که خون از راه خونریزی هدر میره احتمال کمخونیی هم بیشتر می شه.

گزنه
گیاه گزنه و بعضی از جلبکا پر از آهن هستن. واسه اینکه بتونین آهن موجود در سبزیجات رو خوب جذب کنین باید اونا رو با ویتامین C استفاده کنین تا بیشتر جذب بدن شه. مزیت برتر گزنه اینه که این گیاه پر از آهن و هم زمان ویتامین C هستش.
واسه رسیدن به نتیجه سریع و دلخواه، کمخونیی تون رو با گزنه درمان کنین که هم طبیعیه و هم خیلی زود نتیجه رو می بینین. می تونین به مدت چند هفته روزانه برگ تازه گزنه استفاده کنین.

یا این که دم نوش گزنه درست کنین؛ اینطوری که برگای تازه یا خشک گزنه رو در آب جوش بریزین و بذارین به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشه. می تونین از پودر گزنه هم استفاده کنین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که کپسولای گزنه هم در عطاریا یا داروخانه ها هست که می تونین ازش استفاده کنین.

 خرما
خرما به تنهایی یا به همراه لبنیات و یا گردو و بادام، واسه فعالیتای سنگین، روزه گرفتن، خستگی بیشتر از اندازه و فعالیتای فکری که احتیاج به انرژی زیاد دارن، خیلی خوبه. فیبر یا الیاف خرما می تونه به کاهش چربی کمک کنه. به دلیل داشتن قند، موسیلاژ و مواد پکتیکی، نرم کننده سینه و ضد سرفه است. خرما هم اینکه قوای جنسی رو زیاد می کنه.
آهن موجود در خرما واسه جبران کمخونیی خوبه. ترکیبات مهم اون، از جمله منیزیم، دارای اثرات ضد سرطانی هستن. اندازه قابل توجه فسفر خرما در فعالیتای فکری بسیار موثره.
خرما هم اینکه اسید بیش ازحد معده رو خنثی می کنه. با در نظر گرفتن مصرف بسیار زیاد و طولانی خرما در دنیا، تجربیات خیلی از خواص خرما در فرهنگای ملل جور واجور هست که خیلی از اونا در سالای گذشته از نظر علمی تأیید شدن. مواردی از آثار تجربی گزارش شده خرما در فرهنگای عامیانه جهان به توضیح زیره:
* خوردن خرما (به تنهایی یا با شیر) باعث ایجاد خواب راحت می شه.
* خرما قوای بینایی و شنوایی رو تقویت می کنه.
* دارای خاصیت ضد میکروب و قارچ بوده و قوای بدن رو در برابر امراض زیاد می کنه.
* باعث افزایش شیر مادران و هم اینکه آرامش در دوران بارداری می شه.
* هضم کننده غذا و مقوی معده است.
* موجب رفع تشنگی، ضد اسهال و پاک کننده اخلاط سینه س.
غیر از موارد بالا، ده ها اثر تجربی دیگه در فرهنگای جور واجور از خرما گزارش شده.

 

اندازه مصرف
مقدار مصرف خرما در شرایط جور واجور برحسب عدد گزارش نشده و در حد مصرف خوراکی که در جهان مرسومه، میشه مصرف کرد.

کمبود فولات می تونه باعث مشکلاتی چون کمخونیی مگالوبلاستیک شه. هم اینکه، کمبود این ماده عامل بروز بیماریای قلبی– عروقیه. با در نظر گرفتن اینکه پسته شامل فولات و آهنه، به بهتر شدن کمخونیی کمک می کنه

مشکلات جانبی
با در نظر گرفتن اینکه خرما شامل مقدار زیادی قنده، نباید در مصرف اون زیاده روی کرد. افراد دیابتی هم با اینکه از خوردن اون محروم نیستن، ولی باید برحسب وضعیت خود مصرف کنن.

 

مهم ترین اثرات گزارش شده
ضد کمخونیی، ضد سرطانای روده بزرگ، کبد، دهن، طحال، معده، گلو، رحم و واژن، ضد قارچ کاندیدا، ضد یبوست، ضد سرفه، ضد اسهال، ضد تب، درمان آنفلوانزا، رفع سردرد، ضد میکروب، بهبود هموروئید، محافظ کبد، ضدالتهاب، افزایش دهنده قوای جنسی، ادرارآور، خلط آور، بهبود درد معده، رفع تشنگی، رفع تهوع و استفراغ و دارای خاصیت استروژنی.

پسته
با در نظر گرفتن ترکیبات بسیار باارزش آلی و معدنی موجود در مغز پسته، تحقیقات زیادی روی اون انجام شده و خواص مهم اون به توضیح زیر مورد تأیید قرار گرفته:
 

ضد کمخونیی
کمبود فولات می تونه باعث مشکلاتی چون کمخونیی مگالوبلاستیک شه. هم اینکه، کمبود این ماده عامل بروز بیماریای قلبی- عروقیه. با در نظر گرفتن اینکه پسته شامل فولات و آهنه، به بهتر شدن کمخونیی کمک می کنه.

اثرات قلبی- عروقی (کاهش چربی، کلسترول و لیپوپروتئینا)
پژوهشای زیادی نشون داده که مصرف پسته می تونه مشکلات قلبی – عروقی رو کم کنه. در تحقیقات جدید، دلیل این رو وجود اسیدهای چرب غیراشباع به مقدار زیاد و مقدار خیلی کم اسیدهای چرب اشباع در روغن پسته می دونن. محققان اعلام کردن که پسته به دلیل داشتن روغنی که شامل مقدار زیاد اسیدهای چرب غیراشباع و کمی اسیدهای چرب اشباعه، در کاهش کلسترول و در نتیجه کاهش بیماریای قلبی موثره. اونا فکر می کنن که مصرف روزانه حدود 43 گرم مغز پسته اینجور تأثیری داره. یکی دیگه از دلایل اثر پسته در کاهش امراض قلبی – عروقی، فیبرهای موجود در اون هستش. مغز پسته شامل فیبرهای نامحلول (سلولزها، همی سلولزها و لیگنان) به اندازه 97 درصد و فیبرهای محلول به اندازه 3 درصده که فیبرهای نامحلول اون دارای این خاصیت (حفاظت قلب) هستن.

زیره مشکی
مهم ترین خواص زیره ضد نفخ، درد و اسپاسم اون هستش که مشابه رازیانه یا میوه های دیگه خونواده جعفریه. از اثرات دیگه اون میشه آثار محرک معده واسه هضم غذا، ادرارآور، ضد کرم، ضد تشنج، تا حدی قانون آور و به عنوان نیرودهنده رو نام برد.

 

مشکلات جانبی
فرآورده های زیره در حد پیشنهاد شده خوراکی یا دارویی آسیب جانبی ندارن. مصرف بیش ازحد و یا دراز مدت اون واسه آدمایی که التهاب کلیه دارن، پیشنهاد نمی شه. هم اینکه مصرف بیش ازاندازه یا دراز مدت اسانس زیره ممکنه باعث صدماتی به کلیه و کبد شه.

 

مهم ترین اثرات گزارش شده
ضد کرم، ضد کمخونیی، ضد میکروب، ضدهیستامین، ضد سرطان، ضد تورم، ضد اسپاسم، ضد نفخ، ضد قارچ، صفراآور، ادرارآور، هضم کننده غذا، قانون آور، خلطآور، شیرافزا، لاروکش، شل کننده ماهیچه ها، محرک و مقوی معده.

 

روش و اندازه مصرف
پودر میوه: میشه تا روزی 6 گرم (یه قاشق غذاخوری) میوه خرد یا پودرشده رو با آب خورد.
تنتور: 4 میلی لیتر (یه قاشق سوپ خوری) تا چهار نوبت در روز میل شه.
رایحه: بیشترین حد تا 6 قطره اسانس در روز میل شه. باید توجه کرد که هیچ نوع اسانس خالص رو نباید مستقیماً به صورت خوراکی مصرف کرد؛ چون باعث تحریک دهن و مخاط دستگاه گوارش می شه. واسه مصرف اسانس، اونو باید رقیق و یا در موارد خوراکی یا مایعات مخلوط کرد.

 

موارد استفاده عمومی زیره
مهم ترین استفاده زیره در جفت و جور شکلای جور واجور اودیه ها، مخصوصا در شرق دنیاست. هم اینکه جهت معطر کردن شکلای جور واجور نون، مخصوصا نون جو ازش استفاده می شه. از زیره مشکی در شکلای جور واجور غذاهای اروپایی و پودر کاری هم استفاده می شه. کاربرده های جور واجور دیگه زیره در شکلای جور واجور پنیرها، کیکا و به صورت چای کیسه ای به عنوان ضد نفخه. از رایحه زیره در جفت و جور صابونا، لوسیونا و صنایع عطرسازی استفاده می شه. از زیره به عنوان اشتهاآور، هضم کننده غذا و دفع کرمای دستگاه گوارش به همراه غذای روزانه استفاده می شه.

فرآوری: مریم مرادیان نیری


منابع:
دنیای تغذیه – دکتر محمدحسین صالحی سورمقی، دکترای فارماکوگنوزی
باشگاه خبرنگاران

 

جمع آوری به وسیله بخش خواص سبزیجات-خواص میوه ها سبزیجات و سلامت سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *