4ماده غذایی مفید برای تقویت سیستم دفاعی بدن | تغذیه سالم

مواد غذایی به درد بخور واسه تقویت سیستم دفاعی بدن

حق با مادربزرگتان بود که می گفت هرکی در روز یه سیب بخوره دیگه احتیاجی به دکتر پیدا نمی کنه. یه سری مواد غذایی خاص از جمله سیب، مواد مغذی مقوی، مواد معدنی و ترکیبات ارگانیک، می تونن تغییراتی اساسی در تقویت سیستم دفاعی بدن شما بسازن و اونو در مقابل بیماریای جور واجور مقاوم نگه دارن.

 

واسه تقویت سیستم دفاعی بدن تا می تونین از این دسته مواد غذایی استفاده کنین تا فصل سرما خوردگی که از راه رسید دیگه احتیاجی به مراجعه به دکتر نداشته باشین. مواد غذایی تقویت سیستم ایمنی بدن که در این مقاله به اونا می پردازیم، باعث تقویت سیستم دفاعی بدن شما شده، سلامت شما رو پیشرفت داده و بدنتون رو در مقابل بیماریای جور واجور مقاوم می کنه.

 

سیر یکی از مواد غذایی تقویت کننده سیستم دفاعی بدنه

 

سیر
بیخود نبوده که سربازهای رومی عادت داشتن قبل از هر جنگ مقدار زیادی سیر بخورند. اونا عقیده داشتن که این ماده غذایی جربزه، جربزه و قدرت اونا رو افزایش می داده. درسته که خوردن سیر خام نیروی فرابشر به شما نمیده، اما به تقویت سیستم دفاعی بدنتون در مقابل بیماریای ویروسی، باکتریایی و حتی قارچی کمک میکنه.

 

سیر شامل آلیسین، آژوئین، و تیوسولفیناته—سه ترکیب مقوی که به بدن واسه جلوگیری و مقابله با بیماریا کمک می کنه. این ترکیبات اونقدر مقوی هستن که مصرف آب سیر خام به اندازه نئوسفورین واسه ضدعفونی کردن زخمای کوچیک موثره. اگه از اون روی پوست استفاده شه، حتی از کرمای موضعی مثل تیناکتین و بقیه مواد ضدقارچ واسه درمان پای ورزشکارن، هم مفیدتره. تحقیقات نشون داده که آدمایی که در زمان شروع سرماخوردگی، اندازه زیادی سیر مصرف کنن، زودتر بهبودی پیدا می کنن.

 

روش مصرف: می تونین مقداری سیر تازه به سُس پاستا یا بریانی خود اضافه کنین. تلاش کنین هر هفته چند حبه سیر خام بخورین، اما زیاده روی نکنین. یادتون باشه که سیر هرچه بیشتر خُرد شه، مقوی تر هستش.

 

چون بین خرد کردن حبه های سیر، آلیسین تولید می شه، به خاطر همین به کار گیری یه سیر خرد کن، بهترین راه واسه مقوی تر کردن اون هستش. هم اینکه آلیسین، آژوئین، و تیوسولفینات ترکیباتی ناپایدار هستن و با مرور زمان از بین می رن، به خاطر همین تا جایی که می تونین سیر رو تازه به تازه استفاده کنین تا تقویت سیستم دفاعی بدنتون بالاتر رود.

 

مواد غذایی تقویت کننده سیستم دفاعی بدن -مواد غذایی به درد بخور

 

هویج
آدمایی که در برنامه غذایی روزانه شون هویج رو از یاد نمیبرن با احتمال خیلی کم دچار سرماخوردگی می شن. هویج شامل اندازه زیادی بتا کاروتینه که به سیستم دفاعی بدن واسه تولید سلولای کشنده بیماریا، کمک می کنن. این سلولای بسیار به درد بخور بوده و به بدن واسه مقابله و کشتن میکروبا کمک می کنه.

 

هویج هم اینکه شامل فالکارینوله، که ماده ضد سرطان بسیار خوبی هستش. محققان تازگیاً کشف کردن که موشایی که با هویج خام تغذیه شدن، یه سوم کمتر از بقیه اونا به سرطان گرفتار گشته ان. پس دفعه بعدی که به خرید می رید، حواستون باشه که چند کیلویی هویج هم به زنبیلتان اضافه کنین.

 

روش مصرف: واسه استفاده کامل از امتیازات و فواید هویج، تا می تونین اونو به صورت خام و تازه استفاده کنین. البته هویج پخته هم فوایدی واسه سلامتی شما داره، اما گرما ممکنه بعضی از بتاکاروتینا و فالکارینولای موجود در اونو نابود کنه. مصرف تقریباً نیم فنجون هویج در روز و بیشتر سلامتی شما رو افزایش ، و باعث تقویت سیستم ایمنی شما هستش.

 

مواد غذایی تقویت کننده سیستم دفاعی بدن- مواد غذایی به درد بخور

 

ماست
خوردن باکتریای زنده ممکنه بهترین راه سالم موندن نباشه، اما برعکس، بدن شما واسه خوب عمل کردن، نیاز به باکتریای بخصوصی داره. لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس نمونه ای از ن باکتریای به درد بخور لازم واسه بدنه، چون باعث تولید اسید لاکتیک در روده می شه که به هضم غذا کمک میکنه.

 

بدون اسیدوفیلوس و چند باکتری دیگه، بدن قادر به جذب بعضی مواد مغذی نیس و سیستم دفاعی بدن هم از کار خوهد افتاد. هم اینکه، اسیدوفیلوس با باکتریای مریضی زایی مثل سالمونلا و شیگلا که منتهی به اسهال خونی می شه، مقابله می کنه.

 

یکی دیگه از باکتریای به درد بخور، بیفیدوباکتریوم لاکتیسه که واسه تقویت عکس العمل سیستم دفاعی در سنین بالا خیلی خوبه. محققان فهمیدن که آدمایی که اندازه بیشتری باکتری استفاده می کنن، سلولای T دفاعی و سلولای کشنده بیشتری در جریان خون خود دارن.

 

روش مصرف: ماست که شامل اندازه زیادی باکتری زنده س، منبع بسیار خوبی از اسیدوفیلوس و بیفیدوباکتریوم لاکتیسه. تلاش کنین هر روز مقداری ماسب—ً کم چرب—بخورین. یه فنجون در روز به نظر کافی می رسه. هنگام خرید ماست به برچسب اون دقت کنین و اطمینان یابید که حتماً شامل باکتریای زنده مخصوصا اسیدوفیلوس باشه.

 

– مواد غذایی به درد بخور

 

صدف خوراکی
صدف خوراکی فقط واسه شور و میل جنسی به درد بخور نیستن. حلزون ژلاتینی شامل اندازه زیادی فلز روش که یکی از بهترین مواد واسه تقویت سیستم ایمنی بدن هستش. این ماده کمک می کنه تا سلولای سفید و بقیه پادتنا سریعتر تولید شن و باعث تقویت اونا هم می شن تا بهتر در مقابل بیماریا مقابله کنن. فلز روی واسه کارکرد سلولای بسیار حیاتیه و باعث تقویت 100 نوع جور واجور آنزیم میشه که واکنشای شیمیایی بدن رو پیشرفت میدن.

 

فلز روی چه با سمی کردن عاملان عفون و چه با تقویت واکنشای دفاعی بدن در محل عفونت، از رشد ویروسا و باکتریا جلوگیری به عمل می آورد.

 

فلز روی باعث تقویت کارکرد سیستم دفاعی بدن می شه. کمبود این فلز در بدن ممکنه منتهی به از کار افتادن جدی سیستم دفاعی بدن شه، پس اگه می خواید سیستم دفاعی بدنتون همیشه خوب کار کنه، کمی صدف خوراکی هم به برنامه غذاییتان اضافه کنین.

 

روش مصرف: یه پرس صدف خوراکی (که شامل 6 صدف متوسط می شه) شامل 76 میلی گرم فلز روش. پزشکان برآورد می کنن که یه آدم متوسط، بین 15 تا 25 گرم فلز روی در روز نیاز داره تا سالم بمونه. اما اگه احساس می کنین که در شُرُف سرماخوردگی هستین، میتونی به کار گیری این ماده غذایی رو بیشتر کنین. اما حواستون باشه: استفاده زیادتر از اندازه صدف خوراکی باعث مسمومیت می شه. زیادی این ماده مانع جذب مس و آهن به بدن می شه، که منتهی به کم خونیه.

 

اگه این ماده غذایی به مذاقتان خوش نمیاد می تونین به جای اون از خرچنگ، گوشت گاو، بوقلمون و حبوبات استفاده کنین. همه اینا شامل فلز روی هستن.

 

غذا به جای دارو
واسه سالم موندن و تقویت سیستم دفاعی بدن، مصرف دارو و آنتی بیوتیک رو کنار بذارین. بدن شما طوری ساخته شده که قادر به جذب مواد دارویی موجود در مواد غذاییه. اگه می خواید سیستم دفاعی بدنتون همیشه مثل ساعت کار کنه، باید اندازه خیلی از سبزیجات و میوه جات در روز استفاده کنین و از غذاهای حاضری و فست فود دوری کنین. واسه نابود کردن سموم موجود در بدن هم می تونین ورزش کنین. اینکار باعث می شه تا همه مواد مغذی به درد بخور واسه تقویت سیستم دفاعی بدن، خوب به کار افتند. داشتن یه برنامه غذایی سالم و مقوی بسیار به حفظ سلامتی و تقویت سیستم ایمنی شما کمک میکنه. امیده این مقاله تونسته باشه تا حدی شما رو با چند نوع از این مواد غذایی به درد بخور آشنا کنه و تقویت سیستم دفاعی بدن شما رو بالا ببره.

منبع:coca.ir

جمع آوری سلامت اکاایران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *