۱۷ دلیل ترک سایت ؛چرا بازدیدکنندگان از سایت شما سریع می روند؟

تا حالا به این فکر کرده ایده که به چه دلیل بازدیدکنندگان سایت شما رو ترک می کنن ؟ به چه دلیل یه وقتی که کاربران در سایت شما صرف می کنن خیلی کوتاهه؟ تا حالا به دلیل ترک سایت به وسیله کاربران پرداخته اید؟ تا حالا به شده وارد سایتی شدید که به سرعت دکمه Back رو بزنین و از اون خارج شید؟

می دونین ترک سریع سایت به وسیله بازدیدکنندگان باعث افزاش بانس ریت یا همون اندازه پرش می شه؟ در این مقاله می خوایم ۱۷ دلیلی که کاربران به سرعت سایت شما رو ترک می کنن رو عنوان کنیم.

سرفصل محتوا

  • ۱-طراحی شما منقضی شده.
  • ۲- محتوای شما به سختی میگن.
  • ۳- سایت شما به پلاگینای کهنه و بی اعتبار متکیه.
  • ۴- شمامردم رو در تبلیغات سایت غرق می کنین.
  • ۵- ویدیو در سایت شما به صورت خودکار پخش می شه.
  • ۶.پخش موزیک به صورت خودکار
  • ۷- رابط کاربری و حرکت در سایت ساختار واضحی نداره.
  • ۸- سایت شما بدون شخصیته.
  • ۹- سایت شما بارگزاری کندی داره.
  • ۱۰- پیشنهادات شما جذاب یا در رابطه نیس.
  • ۱۱.ثبت نام اجباری
  • ۱۲- امتیازات اجناس شما روشن نمی باشن.
  • ۱۳- شما هیچوقت از دکمه های فراخوان استفاده نمی کنین.
  • ۱۴- محتوا یا اجناس شما با وعده هایی که در صفحه فرود می گن یکی نیس.
  • ۱۵- سایت شما ریسپانسیو و موبایل فرندلی نیس.
  • موبایل

  • ۱۶- استفاده نکردن از تکنولوژی Exit intent
  • ۱۷- سایت شما هک شده

۱-طراحی شما منقضی شده.

تو یه از مقاله های معتبر که به صورت وبلاگ و با نام “ُSocial Triggers” (محرکای اجتماعی) منتشر شد، نشون دهنده یه مطالعه عجیب بود و از اثرات طراحی سایت بر اعتماد ادراکی مشتریان سخن می گفت.

در این تحقیق، روانشناس و پژوهشگری با نام دکتر الیزابت سایلنز از شرکت کنندگان خواست تا وبسایتایی که موضوعشان فشار خون بود رو بازدید کنن و بعد اندازه اعتماد یا نبود اعتماد سایت خود رو بگن.

تو یه راه و روش باحال از این بررسی، این مطالعه نشون داد که ۹۴ درصد از آدمایی که از سایتا رضایت نداشتن، فقط به خاطر طراحی اونا و نبود راحتی حرکت کاربران در این سایتا بود.

پس اگه هنوز سایتتون مانند وب سایتای قدیمی که ۱۰ سال پیش طراحی شده انده، به نفعتونه که به سراغ یه طراحی حرفه ای و به روز برید و طراحی خود رو دوباره پی ریزی کنین.

۲- محتوای شما به سختی میگن.

با در نظر گرفتن مورد بالا، به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که طراحی سایت فقط در مورد رنگا، تصاویر و گرافیک نیس.فونتی که استفاده می کنین، هم اینکه رنگ متن و پس زمینه اون، می تونه تعیین کنه که یا مردم می تونن خیلی راحت اونا رو بخونن.

اگه مطالعه واسه اونا خیلی راحت انجام نشه، اونا هم خیلی راحت به کاربران ثابت سایت تبدیل نمی شن.

هیچ قانون مشخص و سختی واسه اینکه از کدوم فونتا باید استفاده شه و از کدوم فونتا دوری کنیم وجود نداره.فقط حتما باید از ترکیب رنگایی با وضوح بالا و شفافیت مناسب استفاده کنین، فونت شما بدون تزیین و حکاکی باشه که همه مردم بتونن اونو بخونن.می تونین با کمی تحقیق نکات و ایده هایی درباره انتخاب درست فونت پیدا کنین.

ایده

اما در مورد اندازه فونت، از فونتای بزرگ استفاده کنین تا چه به کاربران موبایلی و چه دسکتاپی تجربه خوبی از مطالعه بدین.واسه سرفصلا و تیترهای اصلی از فونت px22 و بزرگتر استفاده کنین.واسه بدنه و متن اصلی از فونت px14 و بزرگتر از اون بهره بگیرین.

۳- سایت شما به پلاگینای کهنه و بی اعتبار متکیه.

اگه شما محتوای فروش یا هر محتوای دیگه رو در فایلای فلش ذخیره کردین، شما زمان کاربرانی که تمایلی واسه بروزرسانی این پلاگین رو ندارن و یا وقت محدودی واسه کارای خود دارن رو تلف می کنین و به زبون ساده حوصله شون رو سر می برید.

حتی سایتی به بزرگی یوتیوب هم به کار گیری محتوای فلش خود رو کاهش داده و بیشتر از پخش کننده ویدئوی مدرن HTML5 استفاده می کنه.

به جای به کار گیری فایل فلش، شمام واسه ویدئوها و انیمیشنا از HTML5 استفاده کنین.واسه دادن تجربه بهتر به کاربرانی که نمی تونن یا نمی خوان ویدیو ببینن (و هم اینکه واسه کمک به بهتر شدن سئو) از خلاصه، یادداشت یا رونوشت واسه ویدئوها استفاده کنین.

۴- شمامردم رو در تبلیغات سایت غرق می کنین.

اگه سایت شما براساس یه مدل تبلیغاتی ساخته شده باشه و از از این راه هزینه های کار و کاسبی تون تامین می شه، با حذف اونا از وبسایتتان ممکنه گزینه جانشین مناسبی مانند تبلیغات نداشته باشین.

اما اینکه شما به وجود این تبلیغات نیاز دارین به این معنی نیس که شما این تبلیغات رو در همه جای سایت بذارین.

در سال ۲۰۱۴ طبق تحقیقاتی که براساس اعتماد به تبلیغات انجام شد نشون داد که شرکت کنندگان در این بررسی به تبلیغات آنلاین مانند بنرهای تبلیغاتی آنلاین در وب سایتا اعتماد کمتری نسبت به تموم تبلیغات سنتی مانند تبلیغات در روزنامه ها، مجلات، بیلبوردها، تبلیغات رادیویی و…دارن.

از اونجا که اعتماد یه عامل کلیدی واسه روند “تبدیل” است، تعداد تبلیغات و جاهایی از سایت رو که به این کار اختصاص دادین رو محدود کنین.تبلیغات نباید اولین چیزی باشه که به چشم بازدیدکننده می خوره و نباید این طور حس شه که این سایت بیشتر از محتوای خود تبلیغات ارائه میده.

۵- ویدیو در سایت شما به صورت خودکار پخش می شه.

من خودم به شخصه اگه ببینم که یه ویدیو به صورت خودکار در حال پخشه به سرعت دکمه برگشت و خروج از سایت رو می زنم.

امروزه کاربران دیجیتال بهتر می دونن تا در انتخاب نوع محتوای آنلاینی که به اونا نشون داده می شه مختار باشن و خودشون اونو انتخاب کنن؛ ندیده گرفتن این حقیقت باعث می شه که مشتریان شما بدون رضایت و خرید به سرعت سایت شما رو ترک کنن.

دیجیتال

۶.پخش موزیک به صورت خودکار

چند سال پیش که وبلاگ نویسی خیلی مد بود یادتون هست؟ وبلاگایی بودن که به محض ورود موزیک پس زمینه ای اجرا می شد که کیفیت فوق العاده پایینی داشت.

بدیش اینه هنوزم سایتایی هستن که از این روش در سایت خود استفاده می کنن. بعضی از سایتا هم هستن که به جای موزیک از پادکست پشت زمینه سایت خود استفاده می کنن.

بیایید با هم رو راست باشیم این کار واقعا از مد افتاده و کار درستی نیس! بذارین بازدیدکنندگان، خودشون در صورت تمایل از موزیک پیشنهادی سایت شما استفاده کنن. با تحمیل کردن این که باید حتما این موزیک رو گوش بدین بازدیدکنندگان خود رو فراری ندین.

۷- رابط کاربری و حرکت در سایت ساختار واضحی نداره.

بارها شده که وارد یه سایت میشین و واسه پیدا کردن اجزای اون و یا چیزی که دنبالشین به مشکل و صرف زمان زیاد بر می خورید و احساس می کنین که وارد یه هزارتو شدین تا یه رسانه تصویری.پس خودتون رو جای دیگه کاربران بذارین، اون زمان متوجه میشین که چه حسی به اونا دست میده.

ساختار بد واسه حرکت کاربر نه فقط واسه تجربه کاربر مناسب نیس بلکه واسه سئو سایت ما هم بسیار مضر میشه.

قانون طلایی واسه این بخش “راحتی حرکت در سایت” که به اون Navigation در علم طراحی سایت می گن اینه: فکر کنین خودتون یه کاربر معمولی هستین که می خواین ازسایت استفاده کنین.

اگه واسه اولین بار به عنوان یه بازدیدکننده وارد سایت خودتون شید، توقع داشتین که اطلاعات در اون چیجوری سازماندهی می شد؟ مایل بودین که چند کلیک و چند قدم واسه رسیدن به جواب سوالتان وجود داشت؟

تنظیم دوباره Navigation سایت براساس نیازها و راحتی کاربران منتهی به جلوگیری از کاهش فروش و از دست دادن مشتریان بالقوه به خاطر سازماندهی بد محتوا می شه.

اگه مطمئن نیستین که می تونین محتوای خود رو براساس انتظارات کاربران تنظیم دوباره کنین، از خدماتی مثل UserTesting واسه کشف نقاط پتانسیل سایت استفاده کنین.

۸- سایت شما بدون شخصیته.

شخصیت و قدرت برند در سایت شما و شکلای جور واجور و اقسام بازاریابیا مسئله بسیار مهمیه.

طبق مطالعه که انجام شد بین برند و کشوری که برند در اون فعالیت می کنه رابطه هاییه که با رعایت اونا میشه موفقیت بیشتری در کشورها پیدا کرد.

این یعنی ویژگیای شخصیتی ایده آل اسمشه، از کشوری به کشور دیگه فرق داره.مثل اینکه وجود یه برند با شخصیت ثابت در کار و کاسبی باعث موفقیت می شه، در سایت هم همین حالت هست.

اگه برند و نام شما طوری باشه که هرکسی بتونه اونو بنویسه و هیچ شاخصه خاصی نداشته باشه، در مورد مشتریان پتانسیل به مشکل برخواهد خورد.این مشکل در رابطه منجر می شه که فروش ما هم از این مسئله ضربه ببینه.

۹- سایت شما بارگزاری کندی داره.

۴۷ درصد بازدیدکنندگان سایت توقع دارن که سایت در ۲ثانیه و کمتر از اون بارگزاری شه.

۴۰ درصد اگه لود شدن سایت بیشتر از ۳ ثانیه طول بکشه اونو ترک می کنن.

حتی یه ثانیه تاخیر بیشتر(از ۳ ثانیه انتظاری که ذکر شد) اندازه رضایت مشتریان رو تا ۱۶% کم می کنه.

اگه بازدهی و سرعت لود خود رو کم اهمیت دونسته و از اون صرف نظر کردین،این کار رو در بالاترین جایگاه کارایی که واسه ساییتان اید انجام بدین بذارین.

۱۰- پیشنهادات شما جذاب یا در رابطه نیس.

ایجاد و ارائه یه پیشنهاد مناسب و راضی کننده یه طرف موضوعه اما این پیشنهاد با مخاطبان شما سنخیت داره؟ اگه اینطوریه، اونو به اندازه کافی جذاب واسه مخاطبان ارائه می دید؟

اگه شما الگوهای ترافیکی خود رو ببینین و ببینین که بازدیدکنندگان شما به وسیله این پیشنهادات وارد صفحه فرود و سایت شما می شن و با سایت وارد تعامل می شن، شانس خوبی واسه موندگاری رابطه اونا با سایت شما به وسیله همین پیشنهادات به وجود میاد.

صفحات فرود قوی که نقش تبدیل بازدیدکننده به مشتری رو دارن دکمه های فراخوان (Call-to-Action) قوی دارن تا کاربر به روشنی بدونه در مراحل بعد چی در انتظار اونه و یا در اون مرحله چه کاری باید بکنه.

۱۱.ثبت نام اجباری

بعضی از سایتا هستن که به زور میخوان بازدیدکننده رو به یکی از کاربران سایت خود تبدیل کنن. این کار در دنیای امروزی شدنی نیس. سایتایی هستن در همه جای سایت خود مثل مقالات پادکستا و ویدیوها ثبت نام اجباری گذاشته ان.

می خوام بدونم مدیران این سایتا سایتشان رو با پادگان سربازی اشتباه گرفتن؟ کاری نکنین که در قدم ابتدایی کاربر احتمالی خود رو از دست بدین.

خیلی از افراد هستن که مدت زمان بیشتری زمان میبره تا به سایتی اعتماد کنن. پس تلاش کنین فقط و فقط از راه صفحات فرود سایت خود واسه دریافت اطلاعات بازدیدکنندگانتان دست به کار شین.

۱۲- امتیازات اجناس شما روشن نمی باشن.

اگه شما ویژگیا محصولاتتون رو به روشنی و وضوح با کاربران سایت خود به اشتراک نذارین ، شک نداشته باشین نمیتونین اونا رو به سمت خرید محصولاتتون جهت بدین.

واسه شما یه مثال در نظر گرفتیم، معرفی ویژگی مدل سنتی Apple iPod که یه نوع پخش کننده موسیقی از شرکت اپله:

در تبلیغات این شرکت دو جمله واسه ظرفیت این دستگاه گفته شد، یکی این که (Storage for 1GB of MP3s) به معنی حافظه واسه ۱ گیگا بایت از فایلای MP3 و دیگری (۱۰۰۰ Songs in your pocket) یعنی ۱۰۰۰ موزیک در جیب شما…

خریداران جدیدی اپل توجهی به MP3 یا ۱ گیگا بایت حافظه نمی کنن یا اصلا ممکنه در مورد این نوع اطلاعات چیزی ندونن؛ اونا به این موضوع توجه می کنن که هر جایی که برن، ۱۰۰۰ آهنگ همیشه همراه اونا میشه.

این همون گفتن امتیازات فروشه، به جای اینکه تنها ویژگیای یه محصول رو بگیم.درک این معنی و اجرا اونم واسه تبدیل کاربران به مشتریان ثابت بسیار حیاتیه.

۱۳- شما هیچوقت از دکمه های فراخوان استفاده نمی کنین.

این ممکنه کمی عجیب باشه، اما طبق تحقیقاتی که انجام شد نشون دهنده اون بود که از سال ۲۰۱۳ تا همین اواخر سال میلادی بیشتر از ۸۰ درصد از کار و کاسبیای کوچیک در Call-to-action سایتای خود ضعف دارن.

این آمار سرسام آوره و مطمئنا این سایتا به دلیل اینکه از “دکمه های فراخوان یا فراخوان واسه عمل” ضعیف استفاده کردن، فروشای زیادی رو از دست دادن.اونا خیلی راحت خیلی از فرصتای فروش خود رو از دست دادن.

مشتریان شما تا وقتی که اونا رو واسه انجام کاری در سایت به هیجان آوردن نکنین، اونا هم هیچ کاری روی سایت

شما اعمال نمی کنن پس در آخر هر صفحه فروش، پست وبلاگ، صفحه محصول و چیزای دیگه ای به جز اینا یه فراخوان به عمل در رابطه به صفحه قرار داده تا بازدیدکنندگان رو تشویق به اعمال کاری در سایت شن.

۱۴- محتوا یا اجناس شما با وعده هایی که در صفحه فرود می گن یکی نیس.

این یه جور نبود صداقت و خلف وعده با کاربره که از راه بازی با کلمات اونو وارد سایت خود کردیم. این کار اعتماد بسیار پایینی واسه مشتری داره و درصد خیلی از اونا با مشاهده اینجور حرکتی سایت رو ترک می کنن.

اگه شما خودتون جای مشتری بودین، داخل سایت می موندین؟ درسته که نه.

حال اگه گفته شما با صفحه فرودتان یکی باشه دقیقا چه اتفاقی می افته؟ بازدیدکنندگان احساس می کنن که به جواب سوالشان یا احتیاجی که داشتن دسته پیدا کردن و این اتفاق واسه اونا لذت بخش میشه.

اما وقتی که اونا وارد سایت شن فهمیده باشن که اطلاعات سایت با چیزی که توقع داشتن یکی نیس، به احتمال زیاد اولین چیزی که روی اون کلیک می کنن دکمه Back میشه.این اتفاق هم از دست رفتن مشتری رو به دنبال داره و هم واسه سئو شدیدا مضر میشه.

۱۵- سایت شما ریسپانسیو و موبایل فرندلی نیس.

الگوریتم مربوط به گوشی موبایل گوگل یکی از الگوریتمای مهم و همیشه به روزه، پس اگه سایت شما با دستگاه های موبایلی موافق و جوابگو نباشه،در رتبه بندی گوگل، جایگاه شما شدیدا افت می کنه.

اما این تموم ماجرا نیس، با در نظر گرفتن تحقیقات، ۳۰ درصد از خریدارائی که واسه این کار از موبایل استفاده می کنن، در صورت بهینه نبودن سایت واسه موبایل از انجام هرگونه معامله ای در سایت دوری می کنن.

۱۶- استفاده نکردن از تکنولوژی Exit intent

یادتون هست که در بالاتر گفتیم که تموم بازدیدکنندگان در صورت نبود رضایت روی دکمه Back کلیک می کنن؟ اما هنوزم واسه جلب توجه اونا میشه از تکنولوژی “قصد خروج” استفاده کرد.

اگه این جوری مشخص شه که کاربر می خواد به سرعت از سایت خارج شه، به اون کاربر پیام یا پیشنهادی ارائه می شه تا در آخرین تلاشا بشه اونو بیشتر در صفحه نگه داشت.

به عنوان یه نمونه، شرکتی با نشون دادن ۱۰ درصد کوپن تخفیف واسه بازدیدکنندگان خود به وسیله همین نرم افزار، باعث شد تا اندازه تبدیل اون ۱۳ درصد بالا رفته باشه و اینطوری باعث شد تا ۲۴۲۳ تبدیل کاربر به مشتری صورت بگیره.

این عدد قدرت این تکنولوژی رو نمایش میده.شرکتای زیادی هستن که از exit intent technology واسه ارائه پیشنهاد، قبل از خروج بازدیدکنندگان خود ازش استفاده می کنن.

۱۷- سایت شما هک شده

فکر اینکه سایت شما هک شده باشه و شما هیچ اطلاعی از این اتفاق نداشته باشین واقعا دیوونه کننده س.با در نظر گرفتن آمار حدود ۳۰۰۰۰ سایت به طور روزانه مورد حمله قرار می گیرن و در خطر هستن.

بیشتر اوقات، این هکا اونقدر حرفه ای و پیچیده هستن که هیچ نشونه ای از خود بر جا نمی ذارن اما خیلی از مدیران وب و پشتیبانای تیزبین و کارکشته متوجه این اتفاق می شن.

منبع: darkoob.co.ir – hamyareweb.co