5 باور نادرست و رایج درباره آرتروز

: مجموعه: پیشگیری بهتر از درمان

آرتروز، به دلیل تخریب غضروفای مفاصل بروز می کنه

 

باورهای غلط درباره آرتروز
باورهای نادرستی که در مورد ساییدگی غضروفای مفاصل هست، باعث تاثیر منفی در روند درمان مریضی آرتروز می شه. در این مطلب تلاش داریم در مورد 5 باور عادی نادرست دور و بر تخریب غضروفا صحبت کنیم.

 

آرتروز یکی از اون بیماریای دژنراتیوه که به دلیل تخریب غضروفای مفاصل بروز می کنه. حتما میدونید که غضروف، استخوانا رو پوشونده و حرکت مفاصل رو راحت می سازه. اینطوری بیشتر افراد تصور می کنن واسه جلوگیری از تخریب غضروفا باید از حرکت همیشگی مفاصل دوری کرد تا ساییدگی زودتر اتفاق نیفته. بدیش اینه اینجور تصوراتی باعث افزایش شدت و خطرات مربوط به تخریب غضروفی می شه، چون نبود جنب و جوش مانع از تقویت غضروف ها شده و قدرت اونا رو کم می کنه. باورهای نادرستی که در مورد ساییدگی غضروفای مفاصل هست، باعث تاثیر منفی در روند درمان مریضی آرتروز می شه.

 

1- آرتروز ربطی به وزن بدن نداره
به طور کامل اشتباهه. آدمایی که از چاقی بیشتر از اندازه رنج می برن، بیشتر در برابر آرتروز قرار می گیرن. دلیل اونم فشار روی مفاصل و هم اینکه افزایش هورمونای التهاب زا و تخریب کننده سلولا و غضروفا هستش. کاهش شاخص توده بدن با در پیش گرفتن رژیم مناسب و ورزش به کم شدن نشونه های التهاب زا و در نتیجه آرامش درد کمک می کنه.

 

با این حال اگه فردی به مدت طولانی بی جنب و جوش باشه به سختی به سمت ورزش روی می آورد. لازمه که جنب و جوش بدنی و ورزش مناسب کم کم وارد برنامه روزانه اینجور آدمایی شه.

 

2- تخریب غضروفا و آرتروز مشکلی مربوط به سالمندیه
این یه باور اشتباه و عادی درباره آرتروزه. در واقع درسته که بیشتر افراد با افزایش سن از مشکلاتی مانند ساییدگی مفاصل و تخریب غضروفا رنج می برن، اما با این حال نمیشه گفت که تنها دلیل دچار شدن به آرتروز افزایش سن و پیریه. واقعیت اینه که آرتروز می تونه در اثر عواملی که بدن رو در برابر هر نوع مریضی دیگری قرار میده بروز کنه.

تخریب غضروفی می تونه در اثر افت کیفیت بافتا به دلیل فشار زیاد روی مفاصل و هم اینکه کمبود ویتامین و مواد معدنی بدن بروز کنه. در نتیجه لازمه که از سنین جوونی به فکر سلامت غضروفا و مفاصل بود. وگرنه آرتروز می تونه در هر سنی فرد رو گرفتار کنه.

 

مریضی آرتروز می تونه در هر سنی ایجاد شه

 

3- ورزش از ساییدگی غضروفا جلوگیری می کنه
درسته که ورزش و جنب و جوش بدنی به پیشگیری از ساییدگی مفاصل کمک می کنه، اما به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که ورزشای سنگین و ناجور تاثیری عکس دارن. تمرینات نادرست، ورزشای سنگین و روزانه باعث افزایش خطر ساییدگی غضروفا و مفاصل و درنتیجه دچار شدن به مریضی آرتروز می شه، چون حرکات تکراری و فشار زیاد روی مفاصل به غضروفا آسیب جدی می زنه.

 

4- بهترین آرامش دهنده درد آرتروز استراحته
اینم یه باور غلط درباره آرتروزه، پس احتیاط کنین. درسته آدمایی که از آرتروز رنج می برن، باید چند ساعت در روز استراحت دارا باشن تا دردشون آرامش پیدا کنه، اما معنی این حرف این نیس که استراحت بهترین روش مقابله با مریضی آرتروزه. یادتون نره که نبود جنب و جوش بدنی و خونه نشینی علائم آرتروز رو زیاد کرده و درمان و مقابله با اونو سخت تر می سازه. بر خلاف اینجور باورهایی، محققان به این نتیجه رسیدن که داشتن جنب و جوش بدنی مناسب مانند پیاده روی می تونه خطر مریضی آرتروز رو کاهش داده و به مقابله با اون کمک کنه. این تاثیر مخصوصا در آدمایی که شاخص توده بدنی پایینی دارن بیشتره.

 

غضروف از سلولای زنده ای تشکیل شده که باید به وسیله مایع سینوویال یا همون مایع بین مفصلی تغذیه شه. وقتی که جنب و جوش بدنی دارین، فشار حاصل از این حرکات روی غضروفا باعث می شه که این مایع راحت تر جریان داشته باشه و اینطوری سلولای غضروفی بهتر تغذیه می شن و مواد مغذی لازم رو دریافت می کنن. اما از دست دادن فعالیت بدنی و نبود جریان این مایع، به حساس و ضعیف شدن غضروفا منجر می شه.

 

5- واسه جلوگیری از پیشرفت مریضی آرتروز کاری نمیشه کرد
هر فردی قدرت این رو داره که سرعت رشد مریضی رو عقب بندازه و از جلو رفتن اون جلوگیری کنه. با وجود اینکه تا کنون روش قطعی واسه درمون مریضی آرتروز کشف نشده، اما با این حال داشتن رژیم غذایی متعادل و مصرف بعضی داروها مانع از جلو رفتن علائم مریضی آرتروز شده و کیفیت زندگی رو بهتر می کنه. داروهای زیاد و درمانای طبیعی زیادی هست که باعث کاهش التهاب شده و از غضروفا مراقبت بیشتری می کنن.

 

حرف آخر
حالا که با این باورهای عادی و نادرست درباره مریضی آرتروز آشنا شدید، باید بدونین که دچار شدن به مشکل آرتروز آخر دنیا نیس. خیلی از آدما به دلیل ناآگاهی و اطلاعات نادرست، بیشتر از این مریضی آسیب دیده ان. بهتره آگاهی تون رو در مورد این مشکل بالا ببرین تا مفاصل تون سالم تر بمونه.

اگه اضافه وزن دارین، حتما با بهبود تغذیه و در پیش گرفتن ورزش مناسب، وزن تون رو کم کنین. تناسب اندام کیفیت زندگی رو بهتر می کنه و خیلی از بیماریا از جمله تخریب غضروفا رو به تاخیر میندازه. حتما تحت نظر یه متخصص قرار بگیرین تا از پیشرفت مریضی آرتروز جلوگیری شه. یادتون نره که واسه تقویت غضروفا باید ورزش منظم و مناسبی داشته باشین. اگه هیچ وقت در زندگی تون اهل ورزش نبوده اید، باید کم کم شروع به این کار کنین و از گذاشتن فشار دوبرابر بر بدن تون دوری کنین.

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *