5 باور غلط و رایج در مورد لاغر شدن | چاقی

تیم کرو، متخصص تغذیه ی دانشگاه دیکین، و یکی از نویسندگان سایت Thinking Nutrition، به ما کمک کرده تا بعضی از این باورهای غلط در مورد لاغر شدن رو بشناسیم.
این روزا ما با تعداد بیشماری از باورهای غلط درباره خوراکیا، ورزشا، رابطه جنسی، رژیمای غذایی و خیلی چیزای دیگه بمباران میشیم!

تیم کرو، متخصص تغذیه دانشگاه دیکین، و یکی از نویسندگان سایت Thinking Nutrition، به ما کمک کرده تا بعضی از این باورهای غلط در مورد لاغر شدن رو بشناسیم.

باور غلط شماره 1 : ورزش باعث می شه بیشتر بخورین و بدتر وزنتون زیاد شه

خیلی از ما فکر می کنیم چون پس از ورزش بیشتر می خوریم، تموم تلاش هامون واسه لاغر شدن از بین میره. تیم میگه: هر مقداری که ورزش کنین، مطمئنا به نابود کردن چربی هاتون کمک می شه.

برابر با تحقیقات جور واجور و زیاد، ورزش بهترین راه واسه کاهش وزن و چربی سوزیه. واقعا هر چی بیشتر تکون بخورین، بیشتر هم وزن کم می کنین. و تغذیه شما در کنار ورزش، هیچوقت به اضافه وزن تبدیل نمیشه.

باور غلط شماره 2 : غذاهای کالری منفی مثل کرفس، انرژی بیشتری می سوزونن

در واقع، کلا چیزی به نام غذاهای کالری منفی وجود نداره! تیم میگه: حتی ساقه کرفس، در حالیکه ۹۵ درصدش آبه، هنوزم مقداری کربوهیدرات داره (دقیقا ۶۵ کیلوژول انرژی). اون توضیح میده که این درسته که بدن ما واسه هضم غذاها انرژی مصرف می کنه، اما این مقدار برابر با حدود ۱۰٪ از انرژی اون غذاس، نه بیشتر.

پس حتی کرفس هم مقداری انرژی به رژیم غذایی ما اضافه می کنه، هرچند مقدار کمیه، اما بهرحال منفی نیس!

باور غلط شماره 3 : کندی سوخت و ساز مسبب زیاد شدن وزن بیشتر مردمه

آدمایی که تلاش می کنن تا وزنشون کم شه، معمولا همیشه شکست یا کندی کاهش وزنشون رو به گردن سوخت و سازشان میندازن. طبق بعضی از تحقیقات، وقتی شخصی وزنش زیاد شه، سوخت و ساز بدن ایشون در حالت استراحت، یعنی مقدار انرژی که بدنش هنگام استراحت می سوزوند، زیاد می شه نه اینکه کمتر شه!

وقتی شخصی وزنش بواسطه ذخیره چربی زیاد می شه، بدنش نیاز داره تا واسه پشتیبانی اون مقدار وزن اضافه، عضلات بیشتری بسازه. نتیجه اینکه هر چی عضله بیشتری داشته باشین، سوخت و سازتان بیشتر می شه و نه کمتر!

باور غلط شماره 4 : شما باید در محدوده چربی سوزی ورزش کنین

بعضی از دستگاه های ورزشی، برنامه هایی از پیش تنظیم شده به نام محدوده چربی سوزی دارن. تیم میگه: واسه چربی سوزی، باید با شدت ملایم تا معتدل ورزش کنین. بله! این درسته که با شدت پایین تر، مقدار بیشتری چربی سوزونده می شه، اما ورزشای شدید، بیشتر کالری خواهند سوزوند.

پس درسته که ورزش ملایم چربی سوزی بهتری داره، اما واسه تاثیر برابر نیاز دارین تا مدت زمان بیشتری ورزش کنین.


باور غلط شماره 5 : هر وقت سیگار کشیدن رو ترک کنین، وزنتون زیاد می شه

اگه در دراز مدت ناظر باشین، سیگاریا نسبت به غیر سیگاریا هیچ کنترل خاص ای روی وزنشون ندارن. واقعا، با در نظر گرفتن تحقیقات انجام شده، سیگاریایی که بیشتر سیگار می کشن، نسبت به اونایی که سبک تر سیگار می کشن، بیشتر اضافه وزن پیدا می کنن!

منبع : fitnessmagazin.ir

جمع آوری سلامت اکاایران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *