5 باور غلط درباره آنتی اکسیدان ها | تغذیه سالم


درباره آنتی اکسیدان ها ادعاهای زیادی هست؛ اون طور که می گن اونا در درمان سرطان و در تقویت سیستم دفاعی بدن بسیار موثر هستن.


خیلی از ما نکات زیادی درباره آنتی اکسیدانا شنیده ایم و شاید میدونیم که چیزای زیادی درباره کارآیی اونا میدونیم ولی در واقع، تنها عده کمی می دونن که آنتی اکسیدانا واقعا چی هستن و این ناآگاهی به نفع تولید کنندگان مواد غذایی تموم می شه؛ چون که اطلاعات کمتر باعث می شه خیلی راحت تر با شکلای جور واجور خوراکا و غذاها کنار بیایید.

ماریون نستله(Marion Nestle) دارای مدرک دکتری و استاد تغذیه و پژوهشای غذایی  و بهداشت عمومی در دانشگاه نیویورک میگه: آنتی اکسیدانا در هاله ای از سلامت قرار دارن. اونا باید با چیزای بد در بدن شما بجنگن و کسی نیس که نخواد از این ناجیان، بیشتر بهره مند شه؟

1- رادیکالای آزاد باید نابود شن

اما نه به سرعت

آنتی اکسیدانا در برابر رادیکالای آزاد مقاومت می کنن. رادیکالای آزاد مولکولای ناپایداری هستن که می تونن موجب تغییر DNA بدن شن. ولی حتی رادیکالای آزاد مربوط به بیماریای خطرناکی چون ناراحتی قلبی، پارکینسون و سرطان در رابطه باشن، مضر نیستن. اونا نتیجه یه روند سوخت و ساز بنیادی، به نام اکسایش هستن.

دکتر جفری بلومبرگ(Jeffrey  Blumberg)، مدیرآزمایشگاه آنتی اکسیدان دانشگاه تافتز(Tufts) میگه: اونا به طور قطع واسه زندگی لازم و لازمن، مثلا سلولای ایمنی واسه نابود کردن باکتریای حمله ور و مهاجم، رادیکالای آزاد رو به طرف اونا پرتاب می کنه، پس اونا بخش مهمی از سیستم دفاعی بدن هستن.

از طرف دیگه تعداد بیشتر از اندازه رادیکالای آزاد، مُضره. آلاینده ها، سیگار کشیدن و قرار گرفتن در نور مستقیم خورشید، می تونه دلیل به وجود اومدن تعداد زیادی رادیکالای آزاد شه که سیستم دفاعی نرمال آنتی اکسیدانا رو تسلیم ساخته، شما رو در مقابل سلولای آسیب دیده و بیماریا، ضعیف و ضعیف می کنه. هم اینکه بعضی  محققان اکسایش رادیکالای آزاد رو با افزایش سن و پیری افراد، در رابطه  می دونن. این جا هستش که آنتی اکسیدانا وارد عمل می شن. بلومبرگ میگه: لازمه اطمینان یابیم که آنتی اکسیدانای سیستم دفاعی بدن، واسه مقابله با همه رادیکالای آزاد اضافی، لازم و کافی باشه.

این جور عمل کنین: فرض کنین بدون عادتایای بدی چون سیگار کشیدن و برنزه کردن زیادتر از اندازه هستین؛ حال نوبت خوراک و تغذیه شما هستش. اگه مجموعه جور واجور و خیلی از میوه ها و سبزیجات رو مصرف کنین، برنامه غذایی شما به طور طبیعی، پر از هزاران آنتی اکسیدان هستش.

طبق یافته های تحقیقات، خوردن دست کم پنج واحد میوه و سبزی در روز واسه حفظ سلامت، بسیار به درد بخور و سودمنده.  

2- همه آنتی اکسیدانا برابر عمل میکنن

حتی مثل هم نیستن

دکتر جو وینسون استاد شیمی دانشگاه اسکرنتن در پنسیلوانیا میگه: هر مولکولی که از سلولاتون در مقابل اکسایش محفاظت کنه، از نظر فنی یه آنتی اکسیدان هستش. چون که اونا در هر حال، ضد اکسایش هستن. آنتی اکسیدانا شامل موارد آشنایی چون ویتامینا و هم اینکه شکلای جور واجور ناآشنایی چون فلاونوئید و پلی فنوئید هستن که در کل شامل هشت هزار نوع آنتی اکسیدانه.

ولی تصور نکنین که همه آنتی اکسیدانا به طور برابر عمل میکنن. بولومبرگ میگه: نمیشه به خاطر این که ویتامین C زیادی مصرف کردیم، به تامین ویتامین  E بی اعتناع باشیم؛ چون که همه ویتامین Cای دنیا هم، نمی تونن جانشین ویتامین E ، شن.

بعضی آنتی اکسیدانا واسه مقابله با شکلای جور واجور خاصی از رادیکالای آزاد بسیار مناسب هستن(هرچند اونا هم خود شامل شکلای جور واجور متنوعی هستن). یه سریای دیگه فقط واسه بخش خاصی از یه سلول موثر هستن و یه سریای دیگه هم می تونن تنها تحت شرایط مناسب با رادیکالای آزاد مقابله  کنن.

اون میگه تصور کنین آنتی اکسیدانا یه ارتش هستن. در ارتش وجود همه ژنرالا، ستوانا، سرجوخها، سربازان و بقیه اعضا با وظایف خاص و مشخصی لازم  است و امکان نداره که بشه فقط به وسیله ژنرالا با دشمن مقابله کرد. پس فقط با یه ضد حمله چند جانبه از راه برنامه غذایی، میشه سیستم دفاعی موثری واسه حفظ زندگی و سلامت خود جفت و جور کرد.

این جور عمل کنین: تلاش کنین دامنه بهره مندی خود از تولیدات جدید رو گسترش بدین. طی تحقیقاتی در سال 2006، محققان دانشگاه ایالت کلرادو به این نتیجه رسیدن آدمایی که از میوه ها و سبزیجات بیشتر و جور واجور تری در برنامه غذایی خود استفاده میکردن، از DNA اونا بیشتر مراقبت می شه.  

3- آنتی اکسیدانا فقط از میوه ها و سبزیجات به دست میان

اینطوری نیس!

براساس تحقیقاتی که تازگیا در دانشگاه اسکرنتن انجام شده، سرتاسر قلمرو گیاهان، شامل شکلای جور واجور لوبیا، آجیلا، دانه ها و غلات، پر از آنتی اکسیدانا هستن. به گفته وینسون، گیاهان، این آنتی اکسیدانا رو واسه مقابله با عوامل خارجی و اشعه UV، تولید می کنن.

پس از مصرف غلات بدون سبوس دوری کنین، چون که اونا بیشتر فواید آنتی اکسیدانی خود رو از دست دادن.

حتی گوشت قرمز، فرآورده های لبنی و تخم مرغ هم شامل مقداری آنتی اکسیدان هستن.  در واقع حیوانات از راه تغذیه گیاهان باعث ایجاد آنتی اکسیدان در این دسته از فرآورده ها شدن.

این جور عمل کنین: به طور مرتب در برنامه غذایی خود از غذاهای سبوس دار، لوبیاها، آجیل و دانه ها تغذیه کنین. در منوی غذاها، خوراکای جفت و جور شده از گوشت حیوانات گیاه خوار رو انتخاب کنین. گوشت و فرآورده های لبنی به دست اومده از حیواناتی که از منابع غذایی بهتری بهره مند بودن، شامل اندازه بیشتری آنتی اکسیدان هستن. هم اینکه تخم مرغ تولید شده در مراتع و علفزارها، اندازه آنتی اکسیدان بالاتری داره.

4- غذاهای غنی شده با آنتی اکسیدان، سالم تر و مفیدتر هستن

نه !

هنوز جوهر تحقیقات اولیه، درباره آنتی اکسیدانا به طور کامل پاک نشده بود که کارخانه های تولید غذا شروع به چاپ حرف A روی بسته بندی غذاها کردن. FDA از تولید کنندگان غذا خواست که مجموعه متنوعی از آنتی اکسیدانا رو روی بسته یه محصول فهرست کنه، که اون قمست هم معمولا چاپ بهتری داره. اما اگه خوب دقت کنین متوجه میشین که در بعضی از اونا مقدار قابل توجه ای هم از آنتی اکسیدانا وجود نداره.

اگه واسه تامین آنتی اکسیدانای لازم، وابسته و متکی به غذاهای کنسرو شده هستین، تعجب می کنین اگه بدونین خیلی از اونا تنها شامل اندازه بسیار کمی از یه یا دو نوع آنتی اکسیدان هستن؛ درحالی که مصرف شکلای جور واجور جور واجور آنتی اکسیدانا خیلی با اهمیته، اما شاید شما نمی تونین حتی بعضی از شکلای جور واجور از دست رفته رو جبران کنین. این جور عمل کنین: هیچ تحقیقی هنوز اثبات نکرده که تولیدات بسته بندی شده، فواید بهداشتی و سلامتی برابری با غذاهای طبیعی دارن. روی فهرست محتویات و ترکیبات غذا تمرکز کنین. اگه یه محصول غذایی شامل اندازه تقریبا بالایی از فرآورده های گیاهیه، پس شاید غنی و پر از آنتی اکسیدان هستش.

5- اگه من ورزش کنم و از مکملا استفاده کنم، به طور کامل سالم هستم

ممکنه این جور نباشه!

انجام تمرینای ورزشی، باعث اکسایش بیشتر و افزایش رادیکالای آزاد می شه. البته این بد نیس. الن ارگن متخصص تغذیه و متخصص بهداشت در کاهش وزن مردان میگه: تولید رادیکالای آزاد یه عکس العمل طبیعی به ورزشه، به کار گیری اندازه زیادی آنتی اکسیدان، دقیقا بعد از تمرینات ورزشی، ممکنه در عکس العمل طبیعی و موثر به درد بخور به ورزش مشکل بسازه. دلیل آوردن باور نکردنی ولی روشن و مشخص اینه که محققان فکر می کنن فشارهای اکسایشی که از راه ورزش به وجود میان، حساسیت انسولین رو زیاد کرده و موجب کاهش وزن می شه و شاید خطر دچار شدن به دیابت رو کم می کنه.

نمونه روشن این که یه تحقیق در آلمان در سال 2009 نشون داد که وقتی ورزشکاران از مکملای آنتی اکسیدان(ویتامینای E وC) استفاده می کنن با تمرینای عادی معمولی قبلی که باعث شدید شدن حساسیت انسولین می شه، راضی نمی شن.

دکتر میشل ریستو، نویسنده این تحقیق و مدیر دانشکده تغذیه آدم در دانشگاه جنا در آلمان عقیده داره بقیه مکملای آنتی اکسیدان هم شاید نتیجه و تاثیر منفی به دنبال دارن، هر چند تحقیقات بیشتری باید انجام بشه .

مکملا هم اینکه می تونن باعث ضعیف کردن نیرو گردند. یه تحقیق در سال 2006 در بریتانیا نشون داد که دوندگانی که در روز  1000 میلی گرم ویتامین C مصرف می کنن، ظرف یه هفته، قدرت ماهیچه های اونا کم میشه.

این جور عمل کنین: اگه ورزش می کنین تا وزن کم کنین، آنتی اکسیدان لازم شما باید از همه غذاا تامین شه، نه فقط از راه مکملا و یا فرآورده های غذایی افزایش دهنده آنتی اکسیدانا. وقتی سخن از آنتی اکسیدانا به میان میاد همیشه بیشتر بودن به معنی بهتر بودن نیس.

مترجم: زهرا امیری


*

منبع : tebyan.net

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت

  • مطالب در رابطه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *