در این قسمت با مطالعه دیدگاه های صاحبنظران : اینسکیپ(1991) ،گان (2002) ، اسواربروک (2003)، رحمان سرشت (1379) و زاهدی (1385) ،به ذکر عوامل داخلی و خارجی موثر بر مقصد گردشگری پرداخته می گردد.

1-15-1-2- عوامل محیط داخلی مؤثر بر مقصد گردشگری

عوامل داخلی شامل کلیه بخش عرضه سیستم گردشگری می شوند که در ذیل ارائه می گردند:

1- جاذبه‌ها و فعالیتهای گردشگری

بطور کلی جاذبه‌ها و فعالیتهای گردشگری را می‌توان به سه دسته تقسیم نمود:

v     جاذبه‌های طبیعی که بر اساس ویژگی های محیط طبیعی شکل می‌گیرند. این جاذبه‌ها شامل اقلیم، چشم‌اندازهای زیبا، سواحل و نواحی دریایی، پوشش گیاهی و حیات وحش، ویژگیهای خاص زیست محیطی، پارک‌ها و نواحی حفاظت شده و گردشگری سلامت می شوند.

v     جاذبه‌های فرهنگی که براساس فعالیت های انسانی شکل گرفته‌اند. این جاذبه‌ها در برگیرنده سایت‌های باستانی، تاریخی و فرهنگی، الگوهای متمایز فرهنگی، هنرها و صنایع دستی، فعالیت های اقتصادی جالب، مناطق شهری جالب، موزه‌ها و دیگر تسهیلات فرهنگی، جشنواره‌های فرهنگی و مهمان نوازی ساکنین محلی می شوند.

v     جاذبه‌های ویژه که به صورت مصنوعی خلق شده‌اند. این جاذبه‌ها عبارتند از: پارک‌های موضوعی، تفریحی و سیرک‌ها، مراکز خرید، اجلاس‌ها، کنفرانس‌ها و کنگره‌ها، وقایع خاص، کازینوهای قمار، سرگرمی‌ها و تفریح و ورزش.

2- تسهیلات و خدمات گردشگری

تسهیلات و خدمات توریستی شامل اقامتگاه‌ها، خدمات مسافرتی و جهانگردی، مراکز پذیرایی و نوشیدنی‌ها، خدمات اطلاع‌رسانی گردشگری، تسهیلات و خدمات خرید، خدمات بانکی و ارزی، تسهیلات و خدمات پزشکی و ایمنی و خدمات پستی می شوند که در ذیل به تبیین هر یک از آنها پرداخته می گردد.

v     اقامتگاه‌ها

سطح وسیعی از واحدهای اقامتی هست که می‌تواند در یک ناحیه موجود باشد و یا در آن ایجاد گردد. مانند این واحدها می‌توان به هتل‌های شهری، هتل کنفرانس‌ها، هتل‌های فرودگاهی، هتل‌های تفریحی، متل‌ها، مهمانخانه‌ها، مهمانسراها، مراکز اقامتی تخت خواب و صبحانه، پانسیون‌ها، اقامتگاه‌های جوانان و زائرسراها و کمپ‌ها تصریح نمود.

v     خدمات مسافرتی و جهانگردی

خدمات مشتمل بر خدمات آژانس‌ها – که ارائه دهنده خدماتی همچون برگزاری تورهای مسافرتی، فروش بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس و رزرواسیون هتل می‌باشند – خدمات کرایه اتومبیل، موتور و دوچرخه می‌باشد.

v     مراکز پذیرایی و نوشیدنی‌ها

ای مراکز شامل رستوران‌ها و دیگر مراکز پذیرایی و نوشیدنی مورد بهره گیری گردشگران می باشندکه بایستی بدقت مورد ارزیابی قرار بگیرند. این مطالعه و ارزیابی شامل ارزیابی نوع و تنوع غذاها و نوشیدنی‌ها، کیفیت، قیمت و بهداشتی بودن آنها و جذابیت فیزیکی محل ارائه این خدمات می گردد.

v     خدمات اطلاع‌رسانی گردشگری

این خدمات که توسط واحدهای دولتی گردشگری، بعضی از هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی و جهانگردی ارائه می گردد، بایستی از لحاظ مناسب بودن محل ارائه خدمات، راحتی دسترسی، شایستگی، ادب، دانش و مهارت‌های زبانی پرسنل و نوع و کیفیت مواد چاپی مورد مطالعه و ارزیابی قرار گیرد.

v     تسهیلات و خدمات خرید

این خدمات مشتمل بر ارائه کارهای هنری، صنایع دستی، سوغاتی، کالاهای معاف از عوارض گمرکی نظیر عطر، لوازم الکترونیکی، فیلم، روزنامه، مجله و کتاب می گردد. نوع تسهیلات، کالاها و خدمات موجود، مکان ارائه آنها، راحتی دسترسی و سطح قیمتی آنها بایستی در این قسمت مورد مطالعه و ارزیابی قرار گیرد.

v     خدمات بانکی و ارزی

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

این خدمات شامل تسهیلات و خدمات تبدیل ارز و خدمات بانکی می گردد که گردشگران برای حواله و جابجایی پولشان از آن بهره گیری می‌نمایند. وجود تسهیلات و خدمات تبدیل ارز برای گردشگران خارجی ضروری بنظر می‌رسد و بایستی از نظر ابعادی مانند محل، نوع، کیفیت، و سرعت ارائه خدمات مورد مطالعه و ارزیابی قرار گیرند. مطالعه پذیرش کارت‌های اعتباری بانکی نیز در این قسمت مورد توجه قرار می‌گیرد.

متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد