بخش عمده زعفران تولید شده در شهرستان ها، توسط عمده فروشان و دلالان خریداری می گردد، شرکت  های بسته بندی زعفران نیز، زعفران مورد نیاز خود را به صورت فله از عمده فروشان خریداری و سپس درجه بندی نموده و پس از انجام کال تمامی مراحل فرآوری بسته بندی نموده و به صورت استاندارد جهت صادرات آماده می کنند. در این بین دلالان و واسطه هایی نیز وجود دارند که مستقیماً به گونه غیر مجاز زعفران را به صورت فله به خارج از کشور (امارات متحده عربی، عربستان، افغانستان، پاکستان و هندوستان و …) صادر می کنند، عدم هماهنگی زعفرانکاران با یکدیگر و عدم اطلاع آن ها از وضع بازار و تغییرات عرضه و تقاضا و نوسانات قیمت و … باعث می گردد حاصل کوشش یک سال زعفرانکاران عاید افرادی گردد که در امر تولید هیچ نقشی ندارند هم اکنون ببیش از 600,000 نفر در استان های محروم کشور به کار زعفران اشتغال دارند در حال حاضر ایران بزرگترین تولید کننده و صادر کننده زعفران درجهان می باشد به طوری که بیش از 96 % تولیدجهان را در اختیار دارد و دارای مزیت نسبی دراین محصول می باشد (صندوق غیر دولتی توسعه صادرات زعفران[1]) با در نظر داشتن رقابت منفی صادر کنندگان و دامپینگ محصول زعفران، زعفران ایران به عنوان ماده اولیه و خام و به صورت فله ای با قیمت بسیار پایین به مصرف واحدهای بسته بندی زعفران به  اسپانیا می رسد و از آنجا با بسته بندی های مجدد و به نام اسپانیا به تمام دنیا صادر می گردد. لذا خروج زعفران ایران در بسته بندی های کوچک و با نام «کشور ایران» و برند ملی که از اهداف صندوق توسعه صادرات ایران جهت تحقق برنامه ای دراز مدت برای زعفران ایران می باشد، تثایر بسزایی درشناساندن بیشتر زعفران ایران، حفظ جایگاه زعفران ایران در بازارهای جهانی و ارتقاء سهم تجاری آن در بازارهای هدف و درنهایت ایجاد ارزش افزوده برای زعفران ایران خواهد داشت کشورهای ایتالیا، فرانسه، آلمان، عربستان، ایالات متحده آمریکا، انگلستان، هند، سوئد، آرژانتین، سوئیس، چین و … از دیگر کشورهای خریدار زعفران ایران می باشند (حسینی، 1388)

2-3-4-مطالعه زعفران از دیدگاه S. W. O. T.

اگر نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدات زعفران ایران با بهره گیری از جدول S. W. O. T.  مطالعه گردد، می توان جدلو مشابه آن چه در جدول( 2 – 2 )نشان داده شده می باشد ارائه داد (گسیل و کی منش، 1385 : 69-68)

 

 

 

 

 

ضعف قوت
عدم وجود برند برای زعفران ایرانی

عدم وجود بسته بندی مناسب و فرآورانه برای زعفران

عدم شناسایی بازارهای جدید توسط صادرکنندگان

عدم وجود عوامل توزیع زعفران در دنیا

عدم اطلاع رسانی کافی در مورد زعفران ایران و خواص آن به دنیا

داشتن رتبه اول تولید زعفران دنیا

بالا بودن کیفیت زعفران تولیدی درایران نسبت به سایر کشورها

دارا بودن رتبه اول درتجارت جهانی

تهدیدات فرصت ها
صادرات پیاز زعفران به افغانستان و چین

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

شناخته شدن اسپانیا به عنوان صادر کننده و تولیدکننده اصل زعفران

اضافه شدن افغانستان و چین به صادرکنندگان زعفران در آینده نزدیک

عدم دسترسی به خریداران خرد زعفران در سطح دنیا

مارک دهی تقلبی شرکت های اسپانیایی برند زعفران ایران

بهره گیری رقبای اصلی به ویژه کشورهای اروپایی از فن آوری اطلاعات

یافتن بازارهای جدید زعفران

ضعف اسپانیا به عنوان یک کشور

رقیب در بازارهای هدف در مقایسه با کشورهای دیگر

تشکیل و حضور در نمایشگاه های بین المللی ومنطقه ای

 

 

 

2-4-مطالعات مربوط به بازار زعفران

2-4-1حسینی (1386) در مطالعه ای تحت عنوان تحلیل حاشیه بازاریابی زعفران ایران به مطالعه بازار داخل زعفران ایران و تحلیل حاشیه بازاریابی زعفران پرداخته می باشد. نتیجه مطالعه وی حاکی از آن می باشد که حاشیه بازاریابی زعفران با قیمت آن در سطح خرده فروشی ارتباط مستقیم و با هزینه های بازاریابی مانند هزینه دستمزد و حمل و نقل نیز ارتباط مستقیم و معناداری دارد.همچنین وی اظهار می کند در بخش فرآوری نقص و کمبود خطوط بسته بندی مناسب و عدم وجود استاندارد در ارائه بسته بندی مناسب موجب ارائه محصول در بسته بندی های نه چندان خوب (به غیر از چند استثنا) در بازارهای داخلی می گردد مشکل عمده مصرف کننده نهایی زعفران قیمت بالا و نوسان زیاد قیمتی می باشد تعدادکم عرضه کنندگان زعفران در قالب استاندارد موجب گردیده تا بازار فروش زعفران غیر رقابتی بوده و بازار تحت کنترل تعداد اندکی از کارخانجات باشد وی در مطالعه خود الگوی حاشیه بازاریابی زعفران در ایران را با بهره گیری زا الگوی مارک آب برآورد کرده می باشد ایشان همچنین اظهار  می کند از آن جا که هزینه های بازاریابی بر روی قیمت پرداختی مصرف کننده تاثیر می گذارد کاهش آن باعث بالا رفتن رفاه کل جامعه می گردد. وی یکی از معضلات پیش روی کشاورزان را نحوه فروش محصول می

[1] – صندوق غیر دولتی توسعه صادرات زعفران، [وضعیت تجارت زعفران]، مرداد 1389، [فوری در دسترس]

http//www.salfronpromation.ir

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد