فرد مداری : باتوجه به اینکه در برقراری روابط بیمه ای، وجود اعتماد، بسیار ضروری می باشد، از این رو در بیمه، افراد و شخصیت، توجه و رفتار آنها، بسیار مهمتر از فعالیت های خدماتی دیگر می باشد. به طوری که می تواند بیشترین تأثیر را در برقراری روابط نامناسب بیمه ای داشته باشد.

غیرقابل ذخیره بودن :این ویژگی تقریبا در مورد کل سیستم بیمه مصداق دارد ونه تنها به خرید اولیه بیمه مربوط می گردد بلکه با تمام روابطی که بعدا نیز ممکن می باشد به وجود آید ارتباط پیدا می کند. آن چیز که که در مورد بیمه می تواند نگهداری و حفظ گردد  مثلا مدارک مربوط به سررسید بیمه نامه های عمر به عنوان چیزهای که قابل ذخیره کردن هستند قلمداد نمی شوند.

منحصر به فرد بودن : این ویژگی ممکن می باشد درمورد بیمه تا حدودی  متفاوت باشد. در رشته هایی از بیمه  که ارائه خدمات به نوعی شبیه خط تولید انبوه می باشد و می توان حالت یک نواختی برای آن قائل گردید ، مانند بیمه اتومبیل ،شاید تا حدودی استاندارد پذیر باشد. اما حتی در چنین حالتی نیز به اندازه زیادی ، ویژگی منحصر به فرد بودن خدمت به ویژه در زمان خسارت وجود خواهد داشت .

تاثیرپذیری از مصرف کنندگان : این ویژگی نیز ممکن می باشد درمورد بیمه تا اندازه ای با خدمات دیگر متفاوت باشد . اما همان گونه که بعدا تشریح خواهد گردید، ادراکات و پیش ذهنی های مصرف کننده، عامل مهمی در خرید بیمه نامه و یا تدوام یک قرارداد بیمه به شمار می رود. باتوجه به ویژگی هایی که برشمردیم می توان نتیجه گرفت که سیستم بیمه هرچه بیشتر بتواند بر ادراکات مصرف کننده تاثیر مطلوب داشته باشد، ویژگی های  خدمتی بودن آن بیشتر می گردد. بیمه به طور100% خدمت نیست؛ اما به محصولات غیر ملموس، خیلی نزدیک تر می باشد تا محصولات ملموس. مصرف کننده خدمات به هر نوعی از خدمت به عنوان محصولی خاص با یک سری خدمات جنبی نمی نگرد بلکه به عنوان یک کل به آن نگاه می کند. مصرف کننده ازهرنوع که باشد خدمات را به عنوان یک فرآیند کلی در نظر می گیرد و این فرآیندی می باشد که بازاریابی  مدیر بازار بایستی برای آن بازارسازی کند (ناصحی فرو همکاران، 39).

2-5-انواع بیمه

برای رسیدن به یک طبقه بندی مناسب ، بازارهای بیمه رابه پنج حوزه بیمه فردی، بیمه خانوار، بیمه کسب وکار ،بیمه مزایای کارکنان و بیمه اجتماعی تقسیم می کنیم.( اوترویل ، 1381)

در تقسیم بندی دیگر انواع اصلی بیمه عبارت انداز :

بیمه های بازرگانی و بیمه های دولتی (عمومی ) ، که بیمه های بازرگانی خود به بیمه های اشخاص (عمر ، حوادث ، درمان ) ،بیمه های اشیاء ، بیمه های مسئولیت و بیمه های زیان پولی تقسیم می شوند و بیمه های دولتی نیز شامل بیمه های اجتماعی می باشند.

2-5-1-بیمه عمر

بیمه های عمر ، جزء بیمه های اشخاص محسوب می شوند. بیمه عمر ،  قراردادی می باشد که به موجب آن بیمه گردر مقابل دریافت حق بیمه، متعهد میشود که در صورت فوت بیمه گذار یا در صورت زنده ماندن او در موعد تعیین شده در قرارداد، مبلغ تعیین شده در قرار داد را به بیمه گذار یا شخص معیین شده از سوی او بپردازد ( اوبر، 1378).

قراردادهای بیمه عمر را به چهار دسته کلی تقسیم بندی کرده اند :

  • بیمه عمر زمانی (به صورت فوت یا خطر فوت ساده زمانی )
  • بیمه تمام عمر
  • بیمه عمر و پس انداز
  • مستمری ها ( باقری گیگل، 1384)
  • شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد