2-4-1حسینی (1386) در مطالعه ای تحت عنوان تحلیل حاشیه بازاریابی زعفران ایران به مطالعه بازار داخل زعفران ایران و تحلیل حاشیه بازاریابی زعفران پرداخته می باشد. نتیجه مطالعه وی حاکی از آن می باشد که حاشیه بازاریابی زعفران با قیمت آن در سطح خرده فروشی ارتباط مستقیم و با هزینه های بازاریابی مانند هزینه دستمزد و حمل و نقل نیز ارتباط مستقیم و معناداری دارد.همچنین وی اظهار می کند در بخش فرآوری نقص و کمبود خطوط بسته بندی مناسب و عدم وجود استاندارد در ارائه بسته بندی مناسب موجب ارائه محصول در بسته بندی های نه چندان خوب (به غیر از چند استثنا) در بازارهای داخلی می گردد مشکل عمده مصرف کننده نهایی زعفران قیمت بالا و نوسان زیاد قیمتی می باشد تعدادکم عرضه کنندگان زعفران در قالب استاندارد موجب گردیده تا بازار فروش زعفران غیر رقابتی بوده و بازار تحت کنترل تعداد اندکی از کارخانجات باشد وی در مطالعه خود الگوی حاشیه بازاریابی زعفران در ایران را با بهره گیری زا الگوی مارک آب برآورد کرده می باشد ایشان همچنین اظهار  می کند از آن جا که هزینه های بازاریابی بر روی قیمت پرداختی مصرف کننده تاثیر می گذارد کاهش آن باعث بالا رفتن رفاه کل جامعه می گردد. وی یکی از معضلات پیش روی کشاورزان را نحوه فروش محصول می داند، به طوری که کشاورزان حاضرند برای جلوگیریاز خراب شدن محصول آن را با قیمت نه چندان مناسبی به واسطه های بازار بفروشند، وی در همین راستا تاسیس سازمانی به مقصود خرید محصولات با قیمت مناسب و توافقی را ضروری می داند و برخورد با واسطه های بازار را نیز امری ضروری بر می شمارد همچنین وی بهادادن به امر تحقیقات و نوآوری در صنعت زعفران و استخراج محصولات جدید که موجب ایجاد ارزش افزوده بیشتر و گسترش فرهنگ مصرف بیشتر این محصول گردد را پیشنهاد می کند.

2-4-2-معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی در پژوهش تحت عنوان زعفران و چالش های آن در سال 1384 به مطالعه زعفران از زوایای گوناگون از تولید تا صادرات و بازاررسانی پرداخته می باشد در این پژوهش موارد گوناگونی تصریح شده می باشد از  جمله تمرکز بازارهای صادرات زعفران ایران تا به طوری که بیش از 80 % زعفران ایران به 4 کشور دنیا صادر می گردد. همچنین اظهار شده می باشد که اگر چه اندازه تولید ایران با سایر کشورها تفاوت فاحشی دارد اما رقابت تنگاتنگی در خصوص صادرات زعفران بین ایران و اسپانیا هست، در حالیکه اسپانیا اولین وارد کننده زعفران در جهان می باشد و اغلب زعفران ایران را به صورت فله ای دارد و پس از بسته بندی مجدد صادر کرده و در بازار جهانی با نام و نشان تجاری خود به فروش می رساند که این امر ضعف سیستم بازاریابی و بسته بندی و به گونه کلی مدیریت صادرات زعفران کشور را نشان می دهد همچنین این پژوهش به کاهش عملکرد حد هکتار این محصول به نصف در طی دهه گذشته تصریح می نماید. در نهایت نیز پیشنهاداتی را برای حل معضلات ارائه نموده می باشد که در نظر داشتن امر تحقیقات و بهره گیری از سایر قسمت های زعفران در صنایع رنگ سازی خوراکی و بهداشتی که کاربردهای زعفران را افزایش می دهد و همچنین آموزش کشاورزان برای بهبود عملکرد در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت محصول و ترغیب آنان در جهت افزایش کیفیت و ایجاد تعاونی های خاص برای زعفران کاران و اعطای اعتبارات مالی به آنان در جهت توسعه و بهبود محصول را پیشنهاد می دهد. همچنین این پژوهش افزایش تبلیغات در سطوح بین المللی، در نظر داشتن سلیقه و ذائقه مشتری و بهره گیری از تجارت الکترونیک را نیز برای افزایش صادرات و حضور پر رنگ تر در بازارهای جهانی پیشنهاد می کند.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

2-4-3-غلامرضا پزشکی راد (1389) در مطالعه ای تحت عنوان چالش ها و راهکارهای فرآوری، بازاریابی و صادرات زعفران کاربرد وزن داخلی به مطالعه چالش ها و راهکارهای فرآوری، بازاریابی و صادرات زعفران ایران با بهره گیری از نظرهای کارشناسان بازار زعفران ایران پرداخته می باشد. وی در مقاله خود مهمترین چالش های پیش روی زعفران ایران را ضعف در تجارت الکترونیک و بازاریابی الکترونیک، نبود نشان تجاری (برند ملی) برای زعفران ایرن به بازارهای جهانی و حضور دلالان و واسطه های زیاد در بازار برشمرده می باشد. مانند راهکارهایی که وی ارائه کرده می باشد می توان به تدوین و معرفی نشان تجاری مخصوص برای زعفران صادراتی ایران، سازمان دهی مناسب صادرکنندگان و اعمال استانداردهای جهانی در صدور مجوزهای مرتبط با صادرکنندگان، سیاستگذاران صحیح دولت برای دادن وام به مقصود ایجاد واحدهای بسته بندی، ایجاد موانع قانونی برای جلوگیری از صادرات فله ای زعفران و

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد