علیرغم اهمیت زعفران ونقش آن در وضعیت اقتصادی، اجتماعی مردم مناطق تولیدکننده ی زعفران، مسائل و معضلات عدیده ای فراروی صادرات این محصول هست که در صورت عدم در نظر داشتن این مسائل، بازار صادراتی زعفران ایران نیز به سرنوشت بازار فرش و خشکبار دچار خواهد گردید عمده ترین معضلات موجود در ارتباط با صادرات این محصول عبارتند از :

  • وجود رقبا = در سالیان اخیر کشورهایی نظیر هند، چین، یونان، ترکیه و افغانستان نیز در زمینه ی تولید زعفران شروع به فعالیت نموده اند که با برنامه ریزی های انجام شده این کشورها قطعاً در چند سال آینده بخشی از سهم بازار را به خود اختصاص خواهند داد.
  • عدم هماهنگی رشد در تولید و بازاریابی : در یک اقتصاد برنامه ریزی شده در خصوص هر یک از محصولات کشاورزی به هماهنگی و موازنه ای در رشد بخش های مختلف تولید، فرآوری، بسته بندی، حمل و نقل، بازاریابی، صادرات، توزیع و مصرف هست که درحال حاضر این هماهنگی در مورد محصول زعفران نیست به گونه ای که در سال های اخیر با در نظر داشتن انگیزه های اقتصادی و درآمدنسبتاً مناسب محصول زعفران، سطح زیر کشت و اندازه تولید با اندازه فرآوری، بازاریابی و صادرات متناسب نبوده می باشد که این امر خطر شدید کاهش قیمت را به دنبال خواهد داشت.
  • تقلبات در زعفران = با در نظر داشتن قیمت بالای زعفران، عده ای اقدام به تقلب در زعفران می کنند رایج ترین نوع تقلب رنگ کردن خانه با رنگ موجود در کلاسه و یا به وسیله رنگ اهی سنتزی شیمیایی می باشد با در نظر داشتن شیوه های جدید واکاوی و کنترل کیفیت، این گونه تقلبات در کشورهای پذیرنده زعفران قابل تشخیص بوده و لطمات جبران ناپذیری به بازار زعفران درسطح جهان وارد می کند.
  • اعمال روش های نادرست برداشت، فرآوری و بسته بندی و عرضه عدم رعایت مسائل بهداشتی و فنی در مراحل برداشت گل، حمل و نقل و نگهداری آن، جداسازی گلاله، خشکانیدن محصول، بسته بندی و عرضه ی آن باعث کاهش کیفیت محصول می گردد.
  • ارائه نامطلوب زعفران ایران در بازارهای جهانی و لزوم انطباق استاندارد زعفران صادراتی با استانداردهای قابل قبول جهانی مثل استانداردهای سری ISO.
  • تعیین نرخ زعفران دنیا در دست رقیبان اصل ایران یعنی اسپانیا می باشد؛ در حالی که ایران به عنوان اولین تولید کننده در سطح جهان مطرح می باشد.
  • صادرات به صورت قاچاق به کشورهای عربی و با بسته بندی فله ای (بالای 500 kg) که باعث تبلیغات سوء علیه زعفران ایران شده و قیمت آن را در بازار جهانی پایین می آورد.
  • ناشناخته ماندن خواص و فرآورده های زعفران برای بسیاری از مردم جهان
  • تاثیر تحریم بانک بر روی صادرات زعفران بانک های خارجی برای صادرکنندگان ایرانی LCباز نمی کنند و ارز به راحتی واردکشور نمی گردد و این امر بایستی از طریق کشور ثالث انجام گیرد که باعث ایجاد هزینه و ریسک برای صادر کننده و تاخیر در پرداخت می گردد.

همچنین می توان به رواج گسترده ی دلال، سلف خری در فصل برداشت که تولیدکنندگان را از کسب درآمد مناسب محروم می کند، تصریح نمود. بخشی از معضلات فوق ناشی از فقدان تشکیلات کار را از تولیدکنندگان و صعودکنندگان می باشد  که قادر به کنترل پروسه ی تولید، عرضه و قیمت های داخلی و خارجی می باشد (مدنی بجستانی و محقق، 1384) .

همچنین در مصاحبه حضوری که با صادر کنندگان انجام گردید یکی از مهم ترین معضلات صادرات وجود قدرت مافیایی تعداد اندکی از صادرکنندگان که با توسل به ریشه فساد و ارزان فروشی بین المللی در صدد توانمند نشان دادن خودشان هستند و یا به نوعی از دامپینگ برای خارج کردن رقبای داخلی از صحنه رقابت بهره گیری می کنند که این موضوع قدرت چانه زنی رقبای خارجی را افزایش می دهد و ارزش زعفران ایران را پایین می آورد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

 

2-3-3- وضعیت تجارت زعفران

بخش عمده زعفران تولید شده در شهرستان ها، توسط عمده فروشان و دلالان خریداری می گردد، شرکت  های بسته بندی زعفران نیز، زعفران مورد نیاز خود را به صورت فله از عمده فروشان خریداری و سپس درجه بندی نموده و پس از انجام کال تمامی مراحل فرآوری بسته بندی نموده و به صورت استاندارد جهت صادرات آماده می کنند. در این بین دلالان و واسطه هایی نیز وجود دارند که مستقیماً به گونه غیر مجاز زعفران را به صورت فله به خارج از کشور (امارات متحده عربی، عربستان، افغانستان، پاکستان و هندوستان و …) صادر می کنند، عدم هماهنگی زعفرانکاران با یکدیگر و عدم اطلاع آن ها از وضع بازار و تغییرات عرضه و تقاضا و نوسانات قیمت و … باعث می گردد حاصل کوشش یک سال زعفرانکاران عاید افرادی گردد که در امر تولید هیچ نقشی ندارند هم اکنون ببیش از 600,000 نفر در استان های محروم کشور به کار زعفران اشتغال دارند در حال حاضر ایران بزرگترین تولید کننده و صادر کننده زعفران درجهان می باشد به طوری که بیش از 96 % تولیدجهان را در اختیار دارد و دارای مزیت نسبی دراین محصول می باشد (صندوق غیر دولتی توسعه صادرات زعفران[1]) با در نظر داشتن رقابت منفی صادر کنندگان و دامپینگ محصول زعفران، زعفران ایران به عنوان ماده اولیه و خام و به صورت فله ای با قیمت بسیار پایین به مصرف واحدهای بسته بندی زعفران به  اسپانیا می رسد و از آنجا با بسته بندی های مجدد و به نام اسپانیا به تمام دنیا صادر می گردد. لذا خروج زعفران ایران در بسته بندی های کوچک و با نام «کشور ایران» و برند ملی که از اهداف صندوق توسعه صادرات ایران جهت تحقق برنامه ای دراز مدت برای زعفران ایران می باشد، تثایر بسزایی درشناساندن بیشتر زعفران ایران، حفظ جایگاه زعفران ایران در بازارهای جهانی و ارتقاء سهم تجاری آن در بازارهای هدف و درنهایت ایجاد ارزش افزوده برای زعفران ایران خواهد داشت کشورهای ایتالیا، فرانسه، آلمان، عربستان، ایالات متحده آمریکا، انگلستان، هند، سوئد، آرژانتین، سوئیس، چین و … از دیگر کشورهای خریدار زعفران ایران می باشند (حسینی، 1388)

[1] – صندوق غیر دولتی توسعه صادرات زعفران، [وضعیت تجارت زعفران]، مرداد 1389، [فوری در دسترس]

http//www.salfronpromation.ir

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد