در ایران گویش وران خانواده های زبانی مختلفی زندگی می کنند که می توان آن ها را در غالب خانواده زبانی هند و اروپایی، آلتایی و سامی ها قرار داد. در گروه خانواده زبانهای هند و اروپایی زبان پارسی به عنوان مهمترین زبان شاخه ایرانی این خانواده نه تنها برای پارسی زبانان جهان، پژوهشگران کشورهای فارسی زبان ایران، افغانستان و تاجیکستان و شهرهای فارسی زبان ازبکستان دارای جذابیت بسیاری می باشد. بلکه ادبیات غنی این زبان و جایگاه آن به عنوان زبان دوم جهان اسلام و نقشی که به عنوان زبان میانجی در طول تاریخ از بالکان تا چین بازی کرده می باشد جذابیت های بسیاری را برای پژوهشگران ادبی، تاریخ، اسطوره شناسی و مردم شناسی فراهم کرده می باشد. پس زبان فارسی می تواند موجبات جذب پژوهشگران بسیاری را که در این زمینه کار می کنند به کشورمان فراهم کند.

هم چنین بسیاری از منابعی که در مورد تاریخ اسلام نوشته شدهاند به زبان فارسی به همراه دو زبان ترکی و عربی تولید شده اند. پس اسلام شناسان دنیای اسلام برای پژوهش درمورد اسلام ناچارند که از این زبان بهره گیری کنند و به ایران بیایند.

از دیگر زبانهای هند و اروپایی ایران کردی، بلوچی، گیلکی، مازندرانی، تالشی، تاتی، لری، لکی و صدها گویش و هزاران لهجه دیگر را میتوان نام برد که هنوز جنبههای مختلف فرهنگی، زبانی، تاریخی و غیره آن ها مطالعه و مطالعه نشده می باشد و ایران را تبدیل به گنجینه دست نخورده ای از سرمایه های زبانی کرده می باشد که معرفی و شناخت آن ها موجب جذب گردشگران و پژوهش گران در این زمینه را فراهم خواهد نمود.

در گروه خانواده زبانی آلتایی، ترکی آذری، قشقایی، ترکمنی با میلیونها گویشور روبرو هستیم که این نیز خود می تواند باعث جذب گردشگران و ترک شناسان دنیا به ایران گردد. کتابها و منابعی نیز در این زمینه تولید شده اند که فقط در ایران وجود دارند. در ایران گروه زبانهای سامی حامی را نیز داریم. زبان عربی دارای جایگاه برجستهای در جهان اسلام می باشد.

وجود این همه زبان و گویش و لهجه از خانواده های زبانی مختلف در ایران و پیشینه تاریخی آن که همواره محل برخورد فرهنگ ها، تمدن ها، زبان ها و قوم های مختلف بوده می باشد شرایط زبانی ایران را به لحاظ فرهنگی و اجتماعی بسیار پیچیده و در عین حال به لحاظ زبان شناختی جالب نموده می باشد. این خود یکی از امتیازات فرهنگی و گردشگری برای کشورمان می باشد و می تواند علاقه مندان زیادی را از داخل و خارج کشور به مقصود مطالعه و آشنایی با این زبانها به سمت خود جلب کند (شمس و امینی، 1388: 88).

2-12-2 آداب و رسوم و اعیاد ملی

در فرهنگ ایرانی به مناسبتهای مختلف عیدهایی مانند نوروز، سیزده بدر، چهارشنبه سوری، مهرگان ، جشن سده، شب یلدا (چله و…)برگزار می شوند که هر کدام نمادهای خاصی از این فرهنگ کهن و باستانی هستند، که در نظر داشتن آن ها و معرفیشان می تواند علاقه مندان زیادی را به خود جذب کند. به لحاظ فرهنگی وآداب و رسوم هرگوشه از ایران دارای شرایط ویژه و منحصرب هفردی می باشد که در قسمت های دیگر و جود ندارد. هر نقطه از ایران دارای فرهنگ و آداب و رسوم خاص خود می باشد. به عنوان نمونه، از آداب مرسوم در ایران میتوان به رقص ها و بازیهای محلی در گوشه و کنار آن تصریح نمود. موسیقی و رقص تمام مناطق ایران قابل توجه اند. رقص های کهن آیینی و نیایشی هر قوم و ملتی ارتباط او را با مبدا جهان اظهار می کند. در کشورمان رقص و پای کوبی از قدمت زیادی برخوردار می باشد، به همین دلیل میتوان از این آداب به عنوان یکی از عناصر فرهنگی ایران دانست. رقص های خاص در نواحی گوناگون کشورمان، همچون رقص قاسم آبادی در شمال، رقص های آذربایجانی، رقص تربت جام، باباکرم، رقص های کردی ورقص های مخصوص مناطق جنوبی کشورمان و بسیاری رقص های دیگر که هر کدام ویژگی و آداب و ارزش مخصوص به خود را دارند، می تواند به عنوان بخشی از فرهنگ کشورمان، تأثیر مهمی در صنعت گردشگری و جذب علاقه مندان خاص خود داشته باشد (شمس و امینی، 1388: 89).

2-12-3 ادبیات و شخصیت های اسطوره ای ایران

از وظایف و نقشهای بسیار مهم ادبیات فارسی در طول تاریخ ایران و حیات پرارزش آن، احیا و غنا بخشیدن به هویت فرهنگی ایرانیان بوده و از آنجا که اغلب موضوعات و مطالب فرهنگی با اظهار والای ادبی، در خلال متون زیبای نظم و نثر و در قالب انواع مختلف بازگو میشده همواره مورد توجه همگان بوده می باشد.

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد